1. Nieuws

    70 procent Nederlandse televisieaansluitingen kijkt digitaal

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd stijgen. In het eerste kwartaal van 2011 groeide dit aantal met 3,8 procent. Dat is goed voor 204.200 nieuwe digitale televisieaansluitingen.
    Jarco Kriek
    30 mei 2011
    comments 0
    70 procent Nederlandse televisieaansluitingen kijkt digitaal

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd stijgen. In het eerste kwartaal van 2011 groeide dit aantal met 3,8 procent. Dat is goed voor 204.200 nieuwe digitale televisieaansluitingen.

    Dit blijft uit het rapport Dutch Television Subscribers Q1 2011 van het Nederlands onderzoekbureau Telecompaper. Het aantal digitale televisieaansluitingen die primair worden gebruikt om digitale televisie te kijken bedraagt op dit moment 5,56 miljoen. In totaal heeft Nederland op dit moment 7,94 miljoen televisieaansluitingen. Hierdoor kwam het marktaandeel van digitale televisie op 31 maart 2011 op 70 procent. Volgens Telecompaper zijn er in Nederland 3,16 miljoen huishoudens die analoge en digitale via de kabel afnemen. Analoge televisie wordt bij veel kabelabonnees naast primair digitaal gebruik in de huiskamer vooral als secundaire televisiesignaal in slaapkamers gebruikt.

    Het marktaandeel van digitale televisie via de kabel is in het eerste kwartaal met 0,6 procentpunt naar 56,6 procent gestegen. Satelliet leverde het meeste marktaandeel – bijna 2 procent – in en kwam met een digitaal marktaandeel van 15,3 procent op de derde plaats uit. Het wisselde stuivertje met Digitenne. Dit ondanks het feit dat Digitenne met 15,9 procent marktaandeel ook 15,9 procent ook 0,6 procentpunt inleverde. Het aantal IPTV aansluitingen via koper steeg met 0,7 procent naar 9,8 procent. Ook IPTV via glasvezel – ook wel Fiber To The Home (FTTH) genoemd – zit in de met 2,2 procent marktaandeel in de lift.

    Als we in het Telecompaper rapport kijken naar afzonderlijke televisieaanbieders zien we dat CanalDigitaal – dat digitale televisie via de satelliet aanbiedt – de grootste verliezer is. Het ziet het marktaandeel met 1,1 procent dalen naar 14,0 procent. Door een groeiend aantal digitale televisieaansluitingen wil een minder marktaandeel overigens niet per definitie zeggen dat CanalDigitaal ook daadwerkelijk abonnees heeft verloren. M7 Group S.A maakte onlangs bekend dat men voor het komend jaar abonneebehoud en verbetering van de klantenservice voor CanalDigitaal nastreeft. Ziggo blijft de grootste digitale televisieaanbieder en zag het marktaandeel met 1,3 procent naar 34,5 procent stijgen. KPN – gecombineerd Digitenne en KPN iTV – volgt met 22,2 procent (+0,2), UPC blijft derde met een marktaandeel van 16,6 procent (+0,2).

    Digitale televisiedigitaalanaloogTelecompaperZiggoKPNDigitenneKPN iTViTVUPCCanalDigitaalM7 Group S.A

    Reacties

  1. TV-TIP Haar naam was Sarah

    Haar naam was Sarah
    RTL 8 om 20:30 uur
    In 1942 helpen de Fransen met het opruimen van hun joodse medeburgers: duizenden worden opgepakt en doorgestuurd naar Polen. In 2009 haalt journaliste Julia het hartverscheurende verhaal van de tienjarige Sarah boven water. Enkele zwakke punten wegen niet op tegen de dramatiek en het ijzersterke acteerwerk.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

      Favoriete personages keren terug in dit 3D actie-spektakel. De film vol imposante dinosaurussen introduceert nieuwe soorten die nog angstaanjagender zijn dan ooit tevoren. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze avonturenfilm weggeven met daarin een pet en natuurlijk twee bioscoopkaartjes voor de film.

    TV-TIP Time to Dance

    Time to Dance
    RTL 4 om 20:33 uur
    In deze eerste halve finale moeten de overgebleven dansers hun heupen pas écht los gooien om de concurrentie net voor de finale de strijd uit te wippen. Het niveau is torenhoog, wat betekent dat Dan, Robin en Gianinni een aantal pittige beslissingen moeten nemen.