KPN gaat nog meer glasvezel aanleggen en voert druk op Ziggo optimaal op

KPN had de intentie om voor het einde van dit jaar een dekking van 80 procent van de Nederlandse adressen te realiseren. Deze doelstelling is verlengd tot 2030. Hieraan koppelt KPN wel een hogere dekking, namelijk 85 procent. Dit komt overeen met een glasvezelaansluiting voor zo’n 400.000 extra woningen. Deze aankondiging van KPN is om twee redenen interessant. KPN glasvezel – via het eigen NetwerkNL of de joint venture Glaspoort samen met pensioenfonds ABP – in meer woningen betekent vooral meer concurrentie voor Ziggo.
Uitstel
Een tweede wat meer ondergrondse duiding van deze aankondiging is dat KPN een race tegen de tijd ontloopt om het uitgesproken doel van 80 procent van de adressen voor het einde van 2026 te realiseren. Er kwamen in de afgelopen periode meerdere signalen naar buiten dat deze deadline wellicht niet haalbaar zou zijn. Op dit moment zegt KPN een dekking van 70 procent van de adressen met het glasvezelnetwerk te hebben. Maar dit betekent niet dat in alle meterkasten van deze adressen ook echt een fysiek toegangspunt aanwezig is tot het glasvezelnetwerk voor het leveren van de diensten tv, internet en in veel mindere mate telefonie. De glasvezelkabel ligt soms voor of nabij de voordeur maar is nog niet tot in de woning gebracht,
Aansluiten
Het verruimen van de tijd voor de deadline en het verhogen van de glasvezeldekking biedt KPN de ruimte om de in februari ingezette strategie alle ruimte te bieden. Hierdoor is de focus verlegd van het aanleggen naar het aansluiten van glasvezel. Dat blijft in de komende periode ook het geval. Met het motto ‘Minder oranje sprietjes, meer groene huishoudens’ belooft KPN meer aansluitingen in de meterkast. En ook dit is extra druk voor de concurrenten, waarvan Ziggo de grootste is. Slechts op een beperkt aantal adressen is in een meterkast naast het toegangspunt tot KPN glasvezel ook een toegangspunt tot glasvezel van Delta Fiber en/of Open Dutch Fiber (ODF).
FWA
Andere speerpunten in het 5 miljard euro kostende strategische investeringsplan zijn onder meer cybersecurity en het mobiele 5G-netwerk. Honderden miljoenen euro's worden geïnvesteerd in de betrouwbaarheid van de aangeboden diensten en in de weerbaarheid van het netwerk bij dreigingen van buitenaf. Het verder investeren in 5G moet ervoor zorgen dat KPN zowel met verkochte abonnementen als met de kwaliteit van de aangeboden diensten de marktleider blijft en de concurrenten Odido en Vodafone voorblijft. 5G speelt voor KPN ook een belangrijke rol voor de adressen waar KPN in 2030 (nog) geen glasvezel heeft gerealiseerd. Hiervoor kan KPN met een sterker 5G-netwerk Fixed Wireless Access (FWA) breedbandinternet aanbieden, net zoals Odido op dit moment doet met Klik&Klaar. Ook kan een dergelijke FWA-dienst of 5G Broadcasting als alternatief voor Digitenne in DVB-T2 worden ingezet. Deze DVB-T2 vergunningen eindigen begin 2030.










