Ziggo- en KPN-klanten opgelet: zo kan je prijsverhoging ontlopen en ga je zelfs minder voor internet betalen

Bestaande klanten van Ziggo en KPN gaan vanaf 1 juli 3,3 procent meer betalen voor de vaste diensten. Afhankelijk van het gekochte abonnement kan de prijsverhoging oplopen tot enkele euro's per maand. Een uitzondering is door de providers gemaakt voor abonnementen die in de afgelopen maanden nieuw – dus geen verlenging van een bestaand al langer lopende abonnement – zijn afgesloten. Hierbij wordt de prijsverhoging op basis van inflatie niet doorberekend. Het gaat hierbij onder meer om de Wifi-abonnementsvormen bij Ziggo.
Oversluiten
Natuurlijk kunnen consumenten en bedrijven die geen contractvast abonnement hebben overstappen naar een andere provider. Zij kunnen hierbij de welkomstkorting of welkomstbonus van de nieuwe provider in ontvangst nemen. Maar wie tevreden is over de huidige provider en geen contractvast abonnement meer heeft, kan de aangekondigde prijsverhoging ook vaak. Hiervoor moet de klant contact opnemen met de eigen provider om de mogelijkheden te bekijken om het huidige contract over te sluiten.
Abonnementsvorm
Zo is het bij Ziggo mogelijk om een oudere abonnementsvorm over te sluiten naar één van de drie onlangs geïntroduceerde Wifi-abonnementen. Omdat Ziggo de instapprijs van deze nieuwe Wifi-abonnementen niet op 1 juli in prijs gaat verhogen, wordt op deze manier in ieder geval de prijsverhoging ontlopen. Wie daarnaast ook een goede onderhandelingstactiek hanteert, kan proberen een tijdelijke maandelijkse korting op het abonnementen en/of gratis premiumabonnementen zoals Ziggo Sport Totaal, ESPN Compleet of Film1 te krijgen. Dergelijke extraatjes kunnen op jaarbasis nog eens tientallen of zelfs honderden euro besparen. Onthoud bij dergelijke onderhandelingen dat providers in de huidige dynamische markt bereid zijn om ver te gaan om nieuwe klanten te werven. En dus ook om bestaande klanten te behouden. Providers zijn zelf de weg ingeslagen om nieuwe klanten met torenhoge kortingen naar zich toe te trekken, en daar mag u als bestaande klant ook best van profiteren.
KPN
Ook voor een deel van de KPN-klanten is het mogelijk om naar een nieuwere abonnementsvorm over te stappen. Er zijn meerdere opties. Klanten met een oudere bundel met internet en Interactieve TV kunnen overstappen naar een variant met TV+ als tv-dienst. In dat geval moet wel de nu gebruikte decoder worden omgeruild. Hiervoor in plaats komt de, nieuwe op Android TV gebaseerde TV+ Box.
Vaste periode
Bij het oversluiten wordt in deze gevallen wel een nieuw contract van minimaal 12 maanden aangegaan. Bij hogere extra kortingen is het zelfs mogelijk dat de provider een contract voor 24 maanden voorstelt. Vraag dus goed naar de contractvaste termijn van het nieuw af te sluiten contract. Kijk ook goed naar de inhoud van de e-mail of het schrijven wat u over het nieuwe contract ontvangt. Mocht bijvoorbeeld de contractvaste periode afwijken van de eerder gemaakte afspraken of u bedenkt zich alsnog, dan is het bij consumentencontracten mogelijk om binnen 14 dagen kosteloos de gemaakte overeenkomst op te zeggen. Na deze periode bent u gebonden aan de nieuwe overeenkomst.
UPDATE: Bij alle Ziggo-klanten zijn de Algemene Voorwaarden op het punt van Wifispots gewijzigd. Dit betekent dat alle Ziggo-klanten die een internetabonnement of een bundel met internet kopen tot 30 juni het abonnement ook binnen de contractvaste periode kosteloos kunnen opzeggen.










