Ziggo onderzoekt klachten eigen klanten beeldkwaliteit Ziggo Sport

Al enige tijd zijn er klachten van Ziggo-klanten over beeldstoringen en beeldhaperingen bij meerdere kanalen van betaalzender Ziggo Sport Totaal. Het hierbij vooral om de kanalen die via voorkeuzeposities 14, 401, 402 en 403 aan Ziggo-klanten worden geleverd. Ziggo bevestigt via het eigen VodafoneZiggo online forum dat het de gemelde storingen zelf ook heeft geconstateerd.
Afspraken
VodafoneZiggo-woordvoerder Selma Nederhoed laat desgevraagd aan Totaal TV weten dat er meerdere oorzaken voor de gemelde beeldverstoringen zijn. Niet alleen bij Ziggo Sport maar alle kanalen waar live sport op worden uitgezonden zoals ESPN en Viaplay TV. “Het heeft te maken met de uitgebreide keten van live sportproducties. De kwaliteit van de producties ter plekke, satellietverbindingen, live schakelingen, weersomstandigheden: het heeft allemaal invloed op de kwaliteit van producties.” Nederhoed stelt verder dat duidelijke afspraken met rechtenhouders zijn gemaakt die de kwaliteit moeten waarborgen, maar dat er op sommige factoren zijn waar geen controle mogelijk is.
Intern
“Er zijn ook wel eens interne haperingen die zorgvuldig worden gemonitord en direct worden aangepakt. Dit kan door technische storingen komen, maar ook door menselijke vergissingen”, zegt de woordvoerder met een eerlijke kijk in de eigen technische infrastructuur.
Providers
Wat opvalt is dat in vergelijking met andere providers als KPN, Odido en Delta het aantal klachten bij Ziggo van eigen klanten van deze provider hoger ligt. Als het probleem van storing en hapering in beeld binnen de productieketen en dus ook het aanvoersignaal ligt, dan is dit bij iedere provider gelijk. Dat er meer Ziggo-klanten klagen kan komen doordat Ziggo-klanten kritischer zijn.