Aanbieders als Ziggo en KPN willen niet meer geld aan NPO betalen

Meer inkomsten voor doorgifte van zenders van de publieke omroep door tv-aanbieders als Ziggo en KPN ziet de Nederlandse publieke omroep (NPO) als één van de manieren om minder geld uit subsidies te kunnen compenseren. Ook een financiële afdracht van internetgiganten als Google en Facebook wordt nagestreefd. Die NPO maakte deze voornemens al enkele maanden geleden openbaar. Aanbieders staan echter niet te trappelen om meer geld aan de publieke omroep over te maken. NPO stelt echter dat aanbieders mede door de tv- en radiokanalen van de NPO hoge winsten in de afgelopen jaren hebben kunnen behalen.
Duurder tv-abonnement
Aanbieders hebben meerdere bezwaren tegen een hogere afdracht. Zo stort men al jaarlijks vele miljoenen euro’s voor doorgifte van zenders op de bankrekening van de NPO. Daarnaast zitten ook aanbieders in een periode waarin verdienmodellen aangepast moeten worden vanwege de veranderende manier van mediaconsumptie. Er wordt dan ook afgevraagd of het wel reëel is dat de NPO meer geld van aanbieders wil terwijl de lineaire kijktijd daalt. Daarnaast geeft de NPO een belangrijk deel van hun content gratis op internet via onder meer NPO Start weg. Dat werkt cordcutters in de hand. Een hogere afdracht aan de NPO zorgt voor een hoger tv-abonnement voor de kijker. En hierdoor wordt dit traditioneel tv-abonnement minder aantrekkelijk.