1. Nieuws

    Aantal lokale omroepen terug naar vijftig

    De mediaconsumptie van de Nederlander verandert. Dat heeft gevolgen voor het medialandschap. Ook voor lokale omroepen. Het aantal moet terug naar vijftig.
    Jarco Kriek
    25 september 2014
    comments 6
    Aantal lokale omroepen terug naar vijftig

    De mediaconsumptie van de Nederlander verandert. Dat heeft gevolgen voor het medialandschap. Ook voor lokale omroepen. Het aantal moet naar vijftig.

    Op dit moment zijn er 283 lokale omroepen in Nederland actief. Brancheorganisatie OLON stelt dat dit aantal door samenwerking naar vijftig tot honderd streekomroepen kan worden teruggebracht. De lokale omroepen moeten meer uitstraling krijgen om zodoende de kijker en luisteraar aan zich te kunnen binden. OLON stelt dat op dit moment lokale omroepen een imagoprobleem hebben en zichzelf de calimero binnen het publieke bestel voelen. Een beter imago moeten lokale omroepen hoofdzakelijk door een goede nieuwsvoorziening krijgen waarbij onafhankelijk journalistiek de belangrijkste pijler is. Het verdwijnen van steeds meer regionale kranten ziet de OLON als mooie ruimte waarin de lokale omroep zich als belangrijke nieuwsbron kan profileren.

    Samenwerken

    Toch lijkt het plan van de OLON in bepaalde regio’s moeilijker uitvoerbaar dan gedacht. Er bestaat tussen een deel van de omroepen een bepaalde rivaliteit die in sommige gevallen mede is veroorzaakt omdat besprekingen in het verleden over een vorm van samenwerking niet goed zijn verlopen. Samenwerking tussen lokale omroepen dient vanwege de veranderende mediaconsumptie toch gerealiseerd te worden. Omroepen dienen daarvoor over hun eigen ego heen te stappen. Hans Disch - programmamanager sectorverandering bij de OLON - noemt het niet meer dan terecht dat gemeenten lokale omroepen in het ergste geval tot samenwerking dwingen. "Het gaat wel om geld dat je als omroep van de overheid krijgt om maatschappelijk relevant te zijn", aldus Disch.

    Samenwerking lokale omroepenlokale omroepOLONoverheidmediaconsumptieregionaallokaalkranttvtelevisiekabelkrantradio
  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP She's All That

    She's All That
    om 02:15 uur
    Zach wordt gedumpt door zijn vriendin en om aan zijn vrienden te bewijzen dat hij nog steeds de populairste jongen op school is, gaat hij de uitdaging aan om het suffe muurbloempje Laney te veranderen in een populaire babe. Maar dan begint Zach echte gevoelens voor haar te krijgen.

    TV-TIP In de beste families

    In de beste families
    NPO 2 om 21:15 uur
    Coen Verbraak keek vijftien seizoenen in de ziel van politici, strafpleiters en psychiaters. Nu maakt de interviewkoning van Nederland het persoonlijk en onderzoekt hij de banden tussen broers en zussen. Zoals de band van Barry Atsma en zijn broer Rimmert, die downsydroom heeft.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)