Telecompaper: 'Abonnee voor Ziggo niet het belangrijkst'

Dit stelt marktonderzoeker Telecompaper in een analyse over VodafoneZiggo. Telecompaper stelt vast dat VodafoneZiggo de minst ambitieuze toekomstplanning van alle bedrijven binnen Liberty Global heeft. Zo houdt Ziggo als enige volledig vast aan de DOCSIS-techniek. De volgende opwaardering is van DOCSIS 3.1 naar DOCSIS 4 en dus niet naar glasvezel, zoals Liberty Global in landen als België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland wel geheel of voor een groot deel doet. In Nederland blijft de stap naar glasvezel bij Ziggo slechts beperkt tot grotere nieuwbouwprojecten.
Investering
De keuze van VodafoneZiggo om niet naar glasvezel over te stappen komt voort uit de hogere investering die hiermee gemoeid is. Het opwaarderen van een aansluiting naar DOCSIS 4 kost maximaal 200 euro. Opwaarderen van DOCSIS 3.1 naar glasvezel kost minimaal drie keer zoveel. VodafoneZiggo kiest ervoor om minder te investeren en hierdoor jaarlijks een hoger dividend uit te betalen aan aandeelhouders Liberty Global en Vodafone Group. Dit is een duidelijke keuze van het bedrijf die er wel voor zorgt dat abonnees niet gebruik kunnen maken van het technisch meest complete netwerk.
Verkoop
VodafoneZiggo is een 50/50 joint-venture van Liberty Global en Vodafone Group. Daaruit is op te maken dat bij het aangaan van deze joint-venture het plan is dat één of beide aandeelhouders hun aandeel geheel of gedeeltelijk op een bepaald moment naar de beurs kunnen brengen en verkopen. Het voorrang geven aan het uitbetalen van een hoger dividend en investeringen zo laag mogelijk te houden, duidt eveneens op een aandelenverkoop binnen afzienbare termijn. Het vasthouden aan DOCSIS is op korte termijn geen probleem omdat met de huidige techniek nog voldoende ruimte is om diensten aan te bieden die aan de verwachtingen van abonnees voldoen. Op langere termijn wordt de achterstand op de glasvezelnetwerken van onder meer KPN NetwerkNL, Open Dutch Fiber en Delta Fiber groter en groter.