Abonnees gaan los op ‘voetbaldrama’ bij Viaplay

Viaplay is de plek waar de komende jaren twee belangrijke Europese voetbalcompetities live te volgen zijn. Dit zijn de Duitse Bundesliga en de Engelse Premier League. Beide voetbalcompetities beleefden dit weekend de aftrap. Viaplay zette – onder meer met een nieuwe kortingsactie – groot in op het nieuwe voetbalseizoen. Maar niet alle abonnees waarderen de manier waarop Viaplay het Duitse en Engelse voetbal presenteert en bij hen thuis aflevert.
Volledige speelronde
Het Engelse Premier League voetbal was voorheen – net als de Formule 1 – live te volgen bij Ziggo Sport/Ziggo Sport Totaal. Ziggo maakte wekelijks een selectie van wedstrijden die lineair live bekeken kon worden. Viaplay heeft als streamingdienst het voordeel dat alle gelijktijdig gespeelde wedstrijden uit niet alleen de Premier League maar ook de Bundesliga live aangeboden kunnen worden. Samen met andere voetbalrechten die Viaplay bezit, betekent dit dat er ieder weekend tot wel zestig wedstrijden live gekeken kunnen worden.
Klaagzang
Ideaal voor de voetballiefhebber dus. Het is voor het eerst in Nederland dat – uitgezonderd de Nederlandse Eredivisie bij ESPN – alle voetbalwedstrijden van een voetbalcompetitie live worden aangeboden. Maar in plaats van het hart van de voetballiefhebber te veroveren, heeft Viaplay er naast Formule 1 en darts een nieuw zorgenkind bij met het buitenlandse voetbal. De klaagzang over slecht beeld, wegvallende verbindingen, het Nederlandse commentaar of juist het ontbreken van Nederlandse commentaar is vooral via sociale media luid te horen. Wellicht nog wel luider dan in voorbijgaande maanden tijdens de Formule 1.
Lineair kanaal
De klachten bij het voetbal zijn goed te verklaren. De Formule 1 is bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway via het lineaire kanaal Viaplay Xtra te bekijken voor Nederlanders die hun Viaplay-abonnement via deze providers afnemen. Dit zorgt ervoor dat een belangrijk deel van de Viaplay-abonnees probleemloos via dit lineaire kanaal Formule 1 kunnen volgen. Bij het voetbalaanbod van Viaplay is lineair te kijken echter niet mogelijk. Alle ruim 750.000 abonnees – of zijn dit er inmiddels al minder? – moeten online naar voetbal kijken. En ondanks dat Viaplay claimt het meest robuuste netwerk van de streamingsector te hebben, is de frustratie bij een deel van de abonnees groot omdat alleen in een mindere beeldkwaliteit naar het voetbal kan worden gekeken.
Imagoprobleem
De aanhoudende klachtenstroom van een deel van de abonnees zorgt wel voor een imagoprobleem voor Viaplay in Nederland. Het spreekwoord ‘een goed begin is het halve werk’ gaat voor Viaplay door de aanhoudende klachten in ieder geval niet op. Ondanks dat het overgrote deel van de abonnees zonder noemenswaardige problemen naar het entertainment- en sportaanbod kan kijken, ligt Viaplay constant onder een vergrootglas. Dat is misschien niet altijd terecht, maar het wordt nu wel tijd dat de streamingdienst echt alles uit de kast haalt om het aantal klachten te verminderen.