1. Nieuws

    Abonneeverlies Digitenne twaalf procent

    Het DVB-T tv-product Digitenne van KPN heeft in een jaar tijd een abonneeverlies van twaalf procent geleden. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van KPN.
    Jarco Kriek
    23 july 2013
    comments 0
    Abonneeverlies Digitenne twaalf procent
    Foto: ANP

    Het DVB-T tv-product Digitenne van KPN heeft in een jaar tijd een abonneeverlies van twaalf procent geleden. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van KPN. Het aantal Interactieve TV-abonnees bij KPN zit wel in de lift.

    KPN meldde een jaar geleden nog aan abonnee-aantal van 771.000 voor de tv-categorie ‘overige’. Naast Digitenne vallen in deze categorie ook de abonnees die via glasvezel naar analoge televisie kijken. KPN erfde deze groep abonnees bij de overname van glasvezelproviders die op het glasvezelnetwerk van Reggefiber actief zijn. Aan het einde van het tweede kwartaal 2013 had KPN nog 675.000 abonnees in deze categorie over. Een daling van bijna honderdduizend abonnees, dat neerkomt op een daling van twaalf procent. In het tweede kwartaal daalde het aantal abonnees met 42.000 het meest.

    Migratie abonnees naar Interactieve TV       

    Niet alle bij Digitenne verdwenen abonnees zijn voor KPN verloren gegaan. Het telecombedrijf voert al enige tijd een actief beleid om Digitenne-abonnees te verleiden tot het kijken van tv-zenders via het kwalitatief betere tv-product Interactieve TV. Omdat hierbij tv via internet wordt bekeken, is afname van internetdiensten bij KPN verplicht. In praktijk blijkt dat een groot deel van de Interactieve TV-klanten bij KPN een Alles-in-1-abonnement afsluiten. Naast tv en internet wordt hierbij ook vaste telefonie geleverd. Bij KPN Compleet-abonnementen hoort ook mobiele telefonie tot het gecombineerde dienstenpakket.

    Uitzendvergunning Digitenne tot 2017

    KPN heeft de verplichting om tot 1 februari 2017 Digitenne als digitale tv via de ether te blijven aanbieden. Daarna komt de uitzendvergunning voor DVB-T opnieuw op de markt. Om Digitenne aantrekkelijker te maken, moet KPN Digitenne naar de nieuwe uitzendtechniek DVB-T2 opwaarderen. Dit brengt echter hoge kosten met zich mee. KPN heeft echter haar vizier op Interactieve TV en glasvezelnetwerken gericht. Hierdoor is de kans op verdere investeringen in Digitenne klein. Met DVB-T2 kan men met dezelfde bandbreedte meer tv-zenders – waaronder HD-kanalen – aanbieden.

    Kans verlies meer abonnees groot

    De verwachting is dat in het lopende derde kwartaal het aantal Digitenne-abonnees verder blijft dalen. Dit heeft vooral te maken met een prijsstijging van bijna dertig procent die op 1 juli is doorgevoerd. Een abonnement op Digitenne kost hierdoor nu €12,50 per maand. Door deze prijsverhoging maakte CanalDigitaal een speciaal HD Light-zenderpakket. De overstappende Digitenne-klant kon tot 1 juli een abonnement op dit zenderpakket voor €9,95 per maand afnemen. Hierbij werd de schotelantenne en HD-satellietontvanger gratis in bruikleen geleverd en ook gratis geïnstalleerd.

    KPNDigitenneInteracteve TVDVB-TDVB-T2Alles-in-1CanalDigitaalsatelliet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Miseducation of Cameron Post

      Win The Miseducation of Cameron Post

      Na de dood van haar ouders gaat Cameron Post bij haar conservatieve tante wonen. Wanneer ze op een schoolfeest zoenend met een meisje wordt betrapt, wordt ze naar een christelijk instituut gestuurd. Totaal TV mag bij CineMember vijf streamstarts weggeven voor deze winnaar van de Grand Jury Prize Sundance Filmfestival.

    TV-TIP Een huis vol in quarantaine

    Een huis vol in quarantaine
    NPO 1 om 19:05 uur
    De familie Kraan had al zeven kinderen en aan het begin van de coronapiek kwam er een achtste bij. Dat was enorm zwaar voor moeder Linda.

    TV-TIP First dates hotel

    First dates hotel
    NPO 3 om 19:30 uur
    Voor het derde seizoen op rij sleept Fred Sirieix het hele First Dates-circus richting het Zuid-Italiaanse Campania voor een onvervalst stukkie flirten.

    Interview

    • John Williams in Briljant!

      John Williams

      Briljant!

      In Briljant! pitchen creatieve geesten hun ideeën bij experts. Degene met ‘t meest briljante concept voor een beter, schoner en socialer Nederland, krijgt tienduizend euro.
      Reacties0 reactie(s)