Abonneeverlies Digitenne twintig procent

Het aantal Nederlandse huishoudens met een abonnement op het
digitale tv-product Digitenne van KPN blijft dalen. In 2014 verloor Digitenne
ruim honderdduizend abonnees.
KPN brengt het aantal abonnees van Digitenne in de
kwartaalcijfers onder de groep 'overige' onder. Naast Digitenne vallen hier ook
analoge tv-abonnees die KPN via overgenomen glasvezelserviceproviders levert.
Aan het einde van 2013 was het aantal abonnees in de groep 'overige' 591.000,
Een jaar later op 31 december 2014 noteerde KPN nog 480.000 abonnees. Een
daling van bijna twintig procent. In de afgelopen jaren is Digitenne enkele euro's per maand duurder geworden.
Digitenne al langer op retour
Al langere tijd daalt het aantal Digitenne-abonnees. Het
betekent echter niet dat KPN alle klanten daadwerkelijk is kwijtgeraakt. Een
groot deel heeft de overstap gemaakt naar KPN Interactieve TV dat het telecombedrijf
via DSL- en glasvezelnetwerken levert. KPN heeft in totaal bijna 2,1 miljoen
tv-klanten. De verwachting is dat in de toekomst steeds minder Nederlanders via
Digitenne naar tv-zenders gaan kijken. De huidige uitzendlicenties van
Digitenne verlopen over twee jaar. Het ministerie van Economische Zaken
onderzoekt of er na deze periode nieuwe vergunningen voor digitale
tv-uitzendingen via de ether worden uitgegeven. Mogelijk dat een deel van de
frequenties die op dit moment voor Digitenne gebruikt worden vanaf februari 2017
voor mobiel internet ingezet worden.