Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Abonnement tv en internet wordt bij iedere aanbieder weer duurder’

    Nederlanders moeten in de komende jaren rekening houden met een nieuwe forse stijging van de prijs van abonnementen waarbij tv, al dan niet in combinatie met internet, wordt geleverd.
    Jarco Kriek
    18 juni 2019
    comments 17
    ‘Abonnement tv en internet wordt bij iedere aanbieder weer duurder’
    Foto ANP

    Aanleiding is een plan van het kabinet om de inkoopprijs (doorgiftevergoeding) van zenders van NPO te reguleren. Als het aan mediaminister Arie Slob ligt, komt er een vaste inkoopprijs van publieke tv-zenders die voor alle aanbieders geldt. Volgens het Financieel Dagblad is deze marktconforme prijs die Slob in gedachten heeft hoger dan aanbieders als VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile nu als inkoopprijs voor NPO-zenders betalen. VodafoneZiggo en KPN laten weten van de plannen van Slob kennis te hebben genomen en de zaak op de voet te volgen. Inhoudelijk willen deze aanbieders echter niet op de plannen reageren.

     

    Prijsverhoging

    Het regulieren van de inkoopprijs van NPO voor aanbieders is onderdeel van een groter plan waarin de publieke omroep uiteindelijk in 2021 voor het grootste deel reclamevrij gaat uitzenden. Dit zorgt voor een inkomstendaling van tientallen miljoenen euro’s per jaar door minder verkochte reclamezendtijd. Een deel daarvan moet door nieuwe bezuinigingen bij de NPO zelf worden vrijgemaakt. Een ander deel moet NPO afdekken door hogere inkomsten van de distributieovereenkomsten met tv-aanbieders. Op dit moment betalen tv-aanbieders gezamenlijk al tientallen miljoen euro’s aan NPO om de zenders te mogen doorgeven. Het gaat hierbij zelfs om het verplicht aanbieden van NPO-zenders bij tv-aanbieders met meer dan 100.000 klanten. Of deze doorgifteverplichting juridisch kan standhouden als de inkoopprijs van de zenders wordt gereguleerd, is overigens nog maar de vraag. Slob gaat echter van een scenario uit dat tv-aanbieders NPO-zenders in dat geval niet uit het aanbod verwijderen omdat het marktaandeel van deze zenders rond 35 procent ligt.

     

    Programma

    De vraag is echter of het marktaandeel op deze hoogte blijft als het aantal titels van NPO door bezuinigingen wijzigt. NPO verwacht namelijk zelf dat de plannen van het kabinet met een gedeeltelijk reclamevrije publieke omroep leiden tot het schrappen van goed bekeken programma’s en series. Het plan van het kabinet wordt overigens, begrijpelijk, wel toegejuicht door commerciële mediabedrijven als RTL Nederland en Talpa TV.

     

    Aanbieders

    Dat tv-aanbieders niet gelukkig zijn met het plan van Slob kan worden opgemaakt uit eerdere uitspraken over de huidige inkoopprijs. Die is volgens sommige aanbieders al aan de hoge kant. Zo stapte Joyne vorig jaar naar toezichthouder ACM vanwege een verhoging van de inkoopprijs van NPO-zenders naar €0,45 per abonnee per maand. Hoewel Slob niets zegt over wat een goede marktconforme inkoopprijs voor NPO-zenders is, wordt verwacht dat het minimaal om een verdubbeling van het huidige bedrag gaat. En dat staat dan weer haaks op de eerder aangekondigde strategie waarbij VodafoneZiggo en KPN juist de doorgiftevergoedingen aan banden willen gaan leggen.

    NPOpublieke omroepreclamereclamevrijtvtelevisieaanbiedersdistributeursArie SlobkabinetdoorgiftevergoedingZiggoKPNT-MobileCanal DigitaalDeltaCaiwayJoyneOnline.nlbezuinigingprogrammapriisverhogingabonnement

    Reacties