1. Nieuws

    ACM: Geen nieuwe marktanalyse na fusie UPC en Ziggo

    Er komt geen nieuwe marktanalyse voor de tv-markt in Nederland. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt de fusie tussen de kabelbedrijven UPC en Ziggo hiervoor geen aanleiding.
    Jarco Kriek
    19 maart 2015
    comments 4
    ACM: Geen nieuwe marktanalyse na fusie UPC en Ziggo

    Er komt geen nieuwe marktanalyse voor de tv-markt in Nederland. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt de fusie tussen de kabelbedrijven UPC en Ziggo hiervoor geen aanleiding.


    Ziggo werd in 2014 door UPC-eigenaar Liberty Global overgenomen. Direct werd duidelijk dat beide kabelbedrijven gingen samensmelten en onder de merknaam Ziggo verder zouden gaan. Tele2 diende bij het ACM een verzoek in om een nieuwe marktanalyse voor de tv-markt uit te voeren. Het telecombedrijf vindt dat de concurrentie op de tv-markt is verstoord omdat het fusiebedrijf Ziggo een te groot marktaandeel krijgt.

    TV-markt in Nederland wordt concurrerender

    De ACM stelt dat de tv-markt in Nederland sneller dan verwacht concurrerender is geworden. De uitkomst van de marktanalyse in 2011 voldoet volgens de overheidswaakhond hierdoor nog steeds. Toen kwam de ACM tot de conclusie dat regulering niet nodig was omdat men de verwachting had dat de tv-markt concurrerender zou worden. De toezichthouder stelt dat het marktaandeel van UPC en Ziggo sinds 2011 is gedaald. Toen lag het marktaandeel nog rond de zeventig procent. Op dit moment is het onder de zestig procent gezakt. Het marktaandeel van concurrent KPN loopt op richting de dertig procent. Bijna een verdubbeling in vergelijking met 2011.

    ACM houdt kabel op slot

    Tele2 hoopte met een nieuwe marktanalyse via regulering toegang tot het kabelnetwerk van Ziggo te krijgen. Nu de ACM besloten heeft dat dit niet nodig is, blijft de kabel in Nederland vooralsnog op slot. In de politiek bestaat wel de wens om de kabelnetwerken open te breken. Hiervoor is echter wel nieuwe Europese wetgeving nodig. Minister Henk Kamp van Economische Zaken wil met zijn Europese collega’s bespreken of de nieuwe wetgeving tot de mogelijkheid behoort.

    ACMAutoriteit Consument & MarktZiggoUPCLiberty GlobalTele2KPNmarktanalysetvtelevisietv-markttelevisiemarktkabelregulering

    Reacties

  1. TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Het ene stuk vlees is het andere niet. Verpakkingen reppen tegenwoordig over het voer dat de koe at. Zo zijn er biefstukken uit Ierland met een unieke smaak door een dieet van gras. Maar in hetzelfde schap liggen Amerikaanse steaks die subliem smaken door een menu van granen. Maakt het wat uit wat de koe heeft gegeten? De Keuringsdienst van waarde zoekt het uit.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP The Great Wall

    The Great Wall
    SBS9 om 20:30 uur
    De Europese huursoldaat William is samen met zijn kompaan op zoek naar een krachtig wapen als ze gevangengenomen worden door het Chinese leger.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)