ACM: geen onderzoek FOX Sports-deal Ziggo en EMM
Door een nieuwe overeenkomst tussen VodafoneZiggo en EMM blijft betaalzender FOX Sports de komende jaren in het zenderaanbod van Ziggo. Dit kabelbedrijf heeft met ongeveer 3,9 miljoen abonnees een marktaandeel van meer dan 52 procent. Lange tijd leek het erop dat de kanalen van FOX bij Ziggo op zwart zouden gaan. Op het laatste moment bereikten VodafoneZiggo en EMM alsnog een akkoord.
Afdracht per abonnee
Het lijkt erop dat VodafoneZiggo akkoord is gegaan met het betalen van een afdracht voor alle abonnees – dit wordt vaak Eredivisiebelasting genoemd – maar dat het bedrag lager is dan bij de overigens distributeurs het geval is. Omdat VodafoneZiggo stelt dat abonnees die geen FOX Sports kijken, ook niet extra voor FOX Sports hoeven te betalen, lijkt het erop dat VodafoneZiggo de afdracht per abonnee denkt te kunnen dekken met de opbrengsten van de verkoop van FOX Sports-abonnementen. In de periode dat de bal in de Eredivisie rolt, kopen ongeveer 350.000 tot 400.000 Ziggo-klanten een of twee FOX Sports-abonnementen. Echte duidelijkheid over een Eredivisiebelasting bij Ziggo kan niet gegeven worden omdat VodafoneZiggo en EMM hebben afgesproken geen inhoudelijke en financiële inzage in de overeenkomst te geven.
Eredivisie Live
Bij de overname van EMM door FOX Networks Benelux in 2012 stelde toenmalige toezichthouder NMa wel enkele voorwaarden. NMa is in de tussentijd opgegaan in Autoriteit Consument & Markt (ACM) maar de voorwaarden die NMa aan de overname van EMM verbond, gelden op dit moment nog steeds. Een van de voorwaarden in de informele zienswijze is een non-discriminatie regel. Zo is in de informele zienswijze te lezen: 'Partijen zullen de prijs van de Eredivisie Live kanalen (thans FOX Sports red.) niet afhankelijk stellen van de grootte van het distributieplatform (op basis van het totaal aantal aangeslotenen van het platform.' Met andere woorden, de inkoopprijs van FOX Sports moet voor alle distributeurs per abonnee berekend hetzelfde zijn. Als VodafoneZiggo dus een lagere prijs per abonnee betaalt, dan moet deze lagere prijs voor alle andere distributeurs gaan gelden.
ACM
In een reactie laat ACM bij monde van woordvoerder Murco Mijnlieff aan Totaal TV weten dat ACM op dit moment geen aanleiding ziet om de nieuwe overeenkomst tussen VodafoneZiggo (Ziggo) en EMM (FOX Sports) nader te bestuderen. In de markt wordt deze reactie van ACM begrepen. Distributeurs gaan er vanuit dat EMM hen gelet op de informele zienswijze gaat inlichten als VodafoneZiggo onder gunstigere voorwaarden toegang tot de FOX Sports-kanalen levert. Als stok achter de deur hebben distributeurs gezien de informele zienswijze het aanstellen van een registeraccountant met geheimhoudingsplicht die de contracten financieel mag vergelijken.
Consuwijzer
Op internet laten diverse mensen weten een klacht bij Consuwijzer hebben ingediend over zaken als het tijdelijk aanbieden van FOX Sports 1 aan alle digitale klanten – FOX Sports-abonnees zouden hierdoor betalen voor een zender die tijdelijk gratis is – en dat Ziggo de prijs van FOX Sports-abonnementen niet gaat verlagen. Dit laatste in het kader dat bij KPN en Co de prijzen van FOX Sports-abonnementen soms wel tot meer dan tien euro lager zijn. Kans van slagen hebben deze klachten overigens niet. Murco Mijnlieff van ACM - die deze klacht overigens niet inhoudelijk kent - stelt dat distributeurs in beginsel het eigen zenderpakket mogen samenstellen en ook de prijzen van abonnementen mogen bepalen.