1. Nieuws

    ACM houdt vast aan marktanalyse met gesloten kabel

    De Autoriteit Consument & Markt laat nog voor het begin van de consultatieronde van de nieuwe marktanalyse voor de vaste markt weten dat er geen nieuw besluiten over de kabel komen.
    Jarco Kriek
    1 november 2014
    comments 6
    ACM houdt vast aan marktanalyse met gesloten kabel
    De Autoriteit Consument & Markt laat nog voor het begin van de consultatieronde van de nieuwe marktanalyse voor de vaste markt weten dat er geen nieuw besluiten over de kabel komen. Dat meldt MediaMagazine.

    Vooral KPN en Tele2 lieten weten dat men niet alleen regulering van netwerken, maar ook van tv-diensten wenst. In de nieuwe marktanalyse voor de telecomsector houdt de ACM de komende drie jaar vast aan de huidige situatie waarbij KPN de koper- en glasvezelnetwerken voor concurrenten moet openstellen en kabelbedrijven geen concurrentie op de netwerken hoeven toe te staan.

    Meer concurrentie

    ACM-woordvoerder Tim Rosendahl laat weten dat er geen aanwijzingen of redenen zijn de laatste marktanalyse die in 2011 is gemaakt te wijzigen. "De verwachte digitalisering leidt tot meer concurrentie en het aantal overstappers is toegenomen. Consumenten nemen tweederde van de producten in een bundel af. Om recht te doen aan concurrentie wordt alles betrokken en komen we op basis daarvan tot deze conclusie", aldus Van Rosendahl. De kans op wijziging van de nieuwe marktanalyse op het punt van de kabel acht het ACM vrijwel uitgesloten.

    TV-markt reguleren moeilijker

    Dat komt door een eerdere uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) en Europese wetgeving. "We moeten voldoen aan drie criteria voor de tv-markt van de Europese Commissie. De lat om de tv-markt te reguleren ligt hoger. Onze conclusie is dat we niet over die lat heen komen", verduidelijkt de ACM-woordvoerder. Vanwege technische beperkingen die er voor onderscheidend aanbod van internetdiensten – door gebruik van de DOCSIS-techniek – zijn, heeft de ACM besloten om de Nederlandse kabel voor concurrentie van derde bedrijven gesloten te laten. Hierdoor kunnen aanbieders als Tele2, Vodafone en Online.nl alleen via koper- en glasvezelnetwerken van KPN Alles-in-1-diensten waaronder tv-producten aanbieden.

    ACMAutoriteit Consument & MarktkabelglasvezelLiberty GlobalZiggoUPCKPNReggefiberReggeborghconcurrentievaste markttvtelevisieinternettelefoonEuropese Commissieovername

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 TICKETS ZIGGO F1 LIVE

      De Grand Prix van Oostenrijk is 30 juni niet alleen levensecht te volgen op de tribunes bij het circuit, maar ook voor duizenden fans in de Ziggo Dome. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor dit live evenement in de Ziggo Dome weggeven.

    TV-TIP Atomic Blonde

    Atomic Blonde
    om 13:07 uur
    Theron speelt een agente van de Britse geheime dienst MI6, die een dubbelspion moet zien te ontmaskeren in het Berlijn van vlak voor de val van de Muur. Dat vormt de perfecte setting voor een actiefilm met alles wat de liefhebber wil: verwoestende gevechten, het tempo van een Trabant op nitro en ook nog een fijn lesbisch intermezzo.

    TV-TIP Little People, Big World

    Little People, Big World
    TLC om 20:30 uur
    Nu Amy en Matt de brui aan hun huwelijk hebben gegeven, en Matt stiekem het liefst met zijn nieuwe scharrel Caryn naar Arizona verhuizen wil, komt de toekomst van de gezamenlijke boerderij in gevaar. Wordt dit het laatste pompoenenseizoen van de Ro­loffsjes?

    Interview

    • *

      Airen Mylene

      Hotel Rules

      In Hotel Rules verbouwen vijf kandidatenkoppels elkaars hotel of Bed and Breakfast rigoureus. Airen Mylene presenteert. Het winnende koppel ontvangt 25.000 euro.
      Reacties0 reactie(s)