1. Nieuws

    ACM houdt vast aan marktanalyse met gesloten kabel

    De Autoriteit Consument & Markt laat nog voor het begin van de consultatieronde van de nieuwe marktanalyse voor de vaste markt weten dat er geen nieuw besluiten over de kabel komen.
    Jarco Kriek
    1 november 2014
    comments 6
    ACM houdt vast aan marktanalyse met gesloten kabel
    De Autoriteit Consument & Markt laat nog voor het begin van de consultatieronde van de nieuwe marktanalyse voor de vaste markt weten dat er geen nieuw besluiten over de kabel komen. Dat meldt MediaMagazine.

    Vooral KPN en Tele2 lieten weten dat men niet alleen regulering van netwerken, maar ook van tv-diensten wenst. In de nieuwe marktanalyse voor de telecomsector houdt de ACM de komende drie jaar vast aan de huidige situatie waarbij KPN de koper- en glasvezelnetwerken voor concurrenten moet openstellen en kabelbedrijven geen concurrentie op de netwerken hoeven toe te staan.

    Meer concurrentie

    ACM-woordvoerder Tim Rosendahl laat weten dat er geen aanwijzingen of redenen zijn de laatste marktanalyse die in 2011 is gemaakt te wijzigen. "De verwachte digitalisering leidt tot meer concurrentie en het aantal overstappers is toegenomen. Consumenten nemen tweederde van de producten in een bundel af. Om recht te doen aan concurrentie wordt alles betrokken en komen we op basis daarvan tot deze conclusie", aldus Van Rosendahl. De kans op wijziging van de nieuwe marktanalyse op het punt van de kabel acht het ACM vrijwel uitgesloten.

    TV-markt reguleren moeilijker

    Dat komt door een eerdere uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) en Europese wetgeving. "We moeten voldoen aan drie criteria voor de tv-markt van de Europese Commissie. De lat om de tv-markt te reguleren ligt hoger. Onze conclusie is dat we niet over die lat heen komen", verduidelijkt de ACM-woordvoerder. Vanwege technische beperkingen die er voor onderscheidend aanbod van internetdiensten – door gebruik van de DOCSIS-techniek – zijn, heeft de ACM besloten om de Nederlandse kabel voor concurrentie van derde bedrijven gesloten te laten. Hierdoor kunnen aanbieders als Tele2, Vodafone en Online.nl alleen via koper- en glasvezelnetwerken van KPN Alles-in-1-diensten waaronder tv-producten aanbieden.

    ACMAutoriteit Consument & MarktkabelglasvezelLiberty GlobalZiggoUPCKPNReggefiberReggeborghconcurrentievaste markttvtelevisieinternettelefoonEuropese Commissieovername

    Reacties

  1. TV-TIP Dagelijkse zomerkost

    Dagelijkse zomerkost
    Een om 19:40 uur
    Terwijl heel België aan de buis gekluisterd zat voor het WK Voetbal in Rusland, trok Jeroen Meus naar Spanje voor zijn culinaire programma. Vijf weken lang paella, chorizo en gehaktballetjes. We krijgen al goesting bij de gedachte. Ken je trouwens het Spaanse woord voor Vlaams? Niet? Flamenco!

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP De slimste mens

    De slimste mens
    NPO 2 om 20:25 uur
    Je hoeft niet in het hoogbegaafdenklasje te hebben gezeten om De Slimste Mens te winnen. Een flinke snuif algemene kennis met een dosis strategisch inzicht kan je zomaar in de finale doen belanden. In deze eerste aflevering van deze zomereditie gaan Cas Jansen, Lonneke Dort en Jan Blokhuijsen de strijd met elkaar aan.