1. Nieuws

    ACM houdt vast aan marktanalyse met gesloten kabel

    De Autoriteit Consument & Markt laat nog voor het begin van de consultatieronde van de nieuwe marktanalyse voor de vaste markt weten dat er geen nieuw besluiten over de kabel komen.
    Jarco Kriek
    1 november 2014
    comments 6
    ACM houdt vast aan marktanalyse met gesloten kabel
    De Autoriteit Consument & Markt laat nog voor het begin van de consultatieronde van de nieuwe marktanalyse voor de vaste markt weten dat er geen nieuw besluiten over de kabel komen. Dat meldt MediaMagazine.

    Vooral KPN en Tele2 lieten weten dat men niet alleen regulering van netwerken, maar ook van tv-diensten wenst. In de nieuwe marktanalyse voor de telecomsector houdt de ACM de komende drie jaar vast aan de huidige situatie waarbij KPN de koper- en glasvezelnetwerken voor concurrenten moet openstellen en kabelbedrijven geen concurrentie op de netwerken hoeven toe te staan.

    Meer concurrentie

    ACM-woordvoerder Tim Rosendahl laat weten dat er geen aanwijzingen of redenen zijn de laatste marktanalyse die in 2011 is gemaakt te wijzigen. "De verwachte digitalisering leidt tot meer concurrentie en het aantal overstappers is toegenomen. Consumenten nemen tweederde van de producten in een bundel af. Om recht te doen aan concurrentie wordt alles betrokken en komen we op basis daarvan tot deze conclusie", aldus Van Rosendahl. De kans op wijziging van de nieuwe marktanalyse op het punt van de kabel acht het ACM vrijwel uitgesloten.

    TV-markt reguleren moeilijker

    Dat komt door een eerdere uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) en Europese wetgeving. "We moeten voldoen aan drie criteria voor de tv-markt van de Europese Commissie. De lat om de tv-markt te reguleren ligt hoger. Onze conclusie is dat we niet over die lat heen komen", verduidelijkt de ACM-woordvoerder. Vanwege technische beperkingen die er voor onderscheidend aanbod van internetdiensten – door gebruik van de DOCSIS-techniek – zijn, heeft de ACM besloten om de Nederlandse kabel voor concurrentie van derde bedrijven gesloten te laten. Hierdoor kunnen aanbieders als Tele2, Vodafone en Online.nl alleen via koper- en glasvezelnetwerken van KPN Alles-in-1-diensten waaronder tv-producten aanbieden.

    ACMAutoriteit Consument & MarktkabelglasvezelLiberty GlobalZiggoUPCKPNReggefiberReggeborghconcurrentievaste markttvtelevisieinternettelefoonEuropese Commissieovername

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN THE BEACH BUM

      Moondog is een succesvolle dichter die zijn leven volgens zijn eigen regels leeft. Samen met zijn rijke vrouw is het leven één groot feest vol drugs en drank. Wanneer het noodlot plotseling toeslaat, moet hij zich echter herpakken en zich richten op zijn grote talent: schrijven. Totaal TV mag vijf keer twee kaarten voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Coming to America

    Coming to America
    om 14:26 uur
    Murphy schittert in deze amusante comedy als een Afrikaanse prins die weigert met het mooie meisje te trouwen dat door zijn vader is uitgezocht. In plaats daarvan reist hij undercover naar New York om een intelligente, onafhankelijke vrouw te vinden. Murphy wordt vergezeld door Hall en bekijkt het land met een naïeve blik en een onverwoestbare grijns. Hij ziet wel wat in Headley, maar zij heeft al wat met de botte LaSalle.

    TV-TIP Mars tegen Venus

    Mars tegen Venus
    Net5 om 20:30 uur
    Als je als man moet kiezen, ga je dan voor een kale knar of voor een stotterend apparaat? En wat heeft een vrouw nou liever naast zich op de bank zitten: een stoere Viking of een driftig geëpileerde metroman? In Mars tegen Venus nemen de teams van Jan Versteegh en Leonie ter Braak het tegen elkaar op om antwoord te vinden op die ene, allesomvattende vraag: wie kent de andere sekse het beste?

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)