ACM: internetabonnement veel goedkoper bij providerhoppen, kwaliteit netwerken hoog en concurrentie groot

Door regelmatig over te stappen en geen slapende klant te worden, kan de prijs van het internetabonnement voor consumenten goedkoper worden. De besparing kan – zo blijkt uit een artikel dat Totaal TV gisteren publiceerde – oplopen tot meer dan 300 euro per jaar. Uit het onderzoek van ACM blijkt dat vooral geld bespaard kan worden bij meer overstapmomenten – het zogenaamde providerhoppen – bij abonnementen binnen het budgetsegment. Dit zijn abonnementen met een internetsnelheid van 100 Mb/s of lager.
Toezicht
Ook als de consument bij dezelfde provider wil blijven, kan het abonnement goedkoper. Door geen slapende klant te worden en na de contractvaste periode het abonnement te verlengen met een nieuwe contractvaste periode kan financieel voordeel behaald worden door het bedingen van kortingen. Providers als Ziggo en KPN informeren klanten aan het einde van de contractvaste periode vaker proactief over de mogelijkheid het abonnement tegen een voordeligere prijs aangevuld met kortingen en/of gratis diensten te verlengen. Maar dit gebeurt nog onvoldoende en dus gaat de toezichthouder hier beter op letten en handhaven. “Ook gaat de toezichthouder strenger toezien op de wettelijke verplichting van telecomaanbieders om klanten actief te informeren over hun contractstatus en de voordeligste tarieven”, aldus ACM.
Kwaliteit
ACM stelt in het verslag van het marktonderzoek wel dat internetproviders in Nederland het beste beentje voor zetten bij de kwalitatieve dienstverlening. De kwaliteit van zowel vaste als mobiele netwerken in Nederland is hoog. Deze netwerken behoren dan ook tot de beste van Europa. Ook is ACM tevreden over de concurrentie tussen providers onderling. Dit leidt tot lagere prijzen voor consumenten. Maar hiervoor moet dan wel regelmatig worden overgestapt, of het abonnement moet onder gunstige voorwaarden worden verlengd.