ACM: toename internet via glasvezel en daling via Ziggo kabel

Het gebruik van DSL (koperdraad) en coax (kabel) voor het leveren van internet in woningen en bedrijven blijft dalen. Het gevolg hiervan is dat glasvezel vaker wordt gebruikt door consumenten en bedrijven voor het internet. Dit blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn bekendgemaakt. Het is opnieuw minder goed nieuws voor Ziggo, dat via het eigen HFC-netwerk – een combinatie van coax en glasvezel – met de DOCSIS-techniek internet levert.
Kwart miljoen
Het aantal glasvezelaansluitingen steeg volgens berekening van ACM in het derde kwartaal met 245.000 tot 7,94 miljoen. Daarmee is glasvezel dus de dominante techniek bij het leveren van internet. Het neemt hiermee de rol over van coax dat jarenlang met kabelinternet dominant was. De cijfers van ACM komen overeen met wat eerder deze week door belangenvereniging NLConnect werd gepubliceerd. Door het stijgende aantal glasvezelaansluitingen en toenemende actieve gebruik van deze aansluitingen neemt het gebruik van DSL en de coaxkabel af.
Meest gebruikt
Ondanks dat er in Nederland meer glasvezel- dan kabelaansluitingen zijn, is kabelinternet met 3,25 miljoen actieve aansluitingen nog wel het meest gebruikt. De kloof met glasvezel wordt wel gestaag kleiner en het verschil is tot ongeveer 200.000 actieve aansluitingen gedaald. In het derde kwartaal verloor kabel – lees Ziggo – 25.000 klanten en dus ook actieve aansluitingen. Het aantal glasvezelabonnementen steeg met 40.000. Dit komt niet alleen omdat Ziggo klanten verloor. KPN schakelt vaker DSL uit en migreert klanten daarbij automatisch naar glasvezel. Het aantal DSL-abonnementen daalde volgens ACM met 80.000 naar 1,55 miljoen.