ACM wil meer providerhoppen, maar internetproviders denken anders: meer tweejarige abonnementen

Door regelmatig van provider te wisselen kan de consument vele honderden euro's besparen. ACM adviseert consumenten dan ook het zogenaamde providerhoppen te overwegen, of in ieder geval geen 'slapende' trouwe klant te worden met een te duur doorlopend abonnement. ACM gaat providers ook controleren op het proactief benaderen van klanten met een aflopend abonnement.
Langere contracten
ACM ziet in een toename van het aantal overstapmomenten een manier om de prijs die consumenten betalen voor toegang tot het internet te verlagen. Maar internetproviders hebben – overigens vanuit hun oogpunt gezien begrijpelijk – een andere gedachte over. Bedrijven als Ziggo, KPN, Odido en Delta proberen namelijk bestaande en nieuwe klanten bij het aangaan van een nieuw contract te bewegen om een tweejarige overeenkomst te sluiten. Zij bieden dan ook de hoogste welkomstbonus of korting aan bij het aangaan van een tweejarige verbintenis. In de meeste gevallen krijgt de consument gedurende de eerste twaalf maanden internet voor een goedkopere actieprijs aangeboden. De resterende twaalf maanden betalen ze de normale prijs voor het abonnement.
Juist minder
Dit staat haaks op de zienswijze van ACM. De toezichthouder opteert voor meer overstapmomenten. De nieuwe handelswijze van providers met het aanbieden van de hoogste kortingen bij langer doorlopende contracten zorgt namelijk juist voor minder overstapmomenten. De vraag is dan ook of ACM in de toekomst dergelijke tweejarige abonnementen kritisch onder de loep gaat nemen. Eerder was de toezichthouder minder positief of meerjarige contracten bij abonnementen voor vaste diensten. Toen werden deze contracten echter zonder of met weinig noemenswaardige kortingen aangeboden.