1. Nieuws

    ACM ziet liever meer aanbieders op vaste telecomnetwerken

    De autoriteit consument en markten (ACM) stelt dat met twee landelijke vaste telecomnetwerken de consument in feite te weinig keuze heeft. Deze visie gaat in tegen die van de overheid.
    Jan-Hein Visser
    7 juli 2015
    comments 16
    ACM ziet liever meer aanbieders op vaste telecomnetwerken
    De autoriteit consument en markten (ACM) stelt dat met twee landelijke vaste telecomnetwerken de consument in feite te weinig keuze heeft. Deze visie gaat in tegen die van de overheid.

    Twee vaste telecommunicatienetwerken in Nederland, in bezit van enerzijds KPN en anderzijds bijna landelijk het coaxkabelnetwerk van Ziggo, zijn onvoldoende om te garanderen dat consumenten de beste aanbiedingen kan krijgen op prijs en kwaliteit. Dit  heeft bestuursvoorzitter Chris Fonteijn van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag in Londen op een congres over mededinging en regulering in de telecomsector gezegd.

    Drie aanbieders of meer

    Wat in Nederland recent gebeurt, is een consolidatie die zich ook in de rest van Europa aftekent, aldus Fonteijn. De kabelnetwerken zijn vrijwel volledig van één aanbieder en de glasvezel/vdsl netwerken uiteindelijk ook. De ACM vindt dat die marktsituatie onvoldoende prikkeling geeft voor investeringen en innovaties en dat gaat weer ten koste van de consument. De overheid heeft in het recente verleden de consumenteninvloed, middels programmaraden, juist opgeheven omdat er genoeg alternatieven zouden zijn. Naast de kabel (Ziggo en in enkele delen van het land Delta Zeeland, Kabelnoord en Caiway) is dit vooral het netwerk dat grotendeels in bezit is van KPN en KPN Wholesale. Van een derde landelijke aanbieder is voorlopig nog geen sprake. De ACM baseert zich met haar conclusies vooral op het feit dat er bij mobiele netwerken vaak drie of meer landelijke aanbieders zijn de consument beter af is. En daar waar minstens vier exploitanten van vaste netwerken zijn, is sprake van meer innovaties. De ACM stelt daarmee dat de machtspositie van Ziggo en KPN nadelen heeft.
    UPCACMZiggoDeltaKPNKPN WholesaleGlasvezelKabelVDSLTelecom

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)