Alle Ziggo-klanten moeten digitale decoder opnieuw instellen

Alle ruim 2,3 miljoen Ziggo-klanten die digitaal naar tv
kijken, moeten in 2015 de televisie met ingebouwde kabeltuner en digitale
kabeltuner opnieuw instellen. Dat bevestigt woordvoerder Erik van Doeselaar aan
Totaal TV.
Het opnieuw instellen van de digitale ontvangstapparatuur
heeft te maken met de harmonisatie van de kabelnetwerken van UPC en Ziggo.
Hiermee wordt op 5 januari een begin in het Friese Gorredijk gemaakt. In
alle Ziggo-gebieden waar de harmonisatie heeft plaatsgevonden, dient men
ontvangstapparatuur opnieuw in te stellen. Doet men dit niet dan kan men naar
geen enkele tv-zender digitaal kijken. Ziggo heeft nog geen planning van
harmonisatie van netwerken in andere delen van het verzorgingsgebied bekendgemaakt.
Gefaseerde harmonisatie van UPC en Ziggo
In het gehele verzorgingsgebied wordt één landelijke
frequentie en één netwerkcode voor digitale tv gebruikt. Deze omzetting wordt
gefaseerd uitgevoerd. Niet alle Ziggo-klanten hoeven de digitale ontvangstapparatuur
hierdoor op 5 januari opnieuw in te stellen. Maar gedurende 2015 moeten alle
Ziggo-klanten in delen wel de nieuwe instellingen doorvoeren. Ziggo heeft een
speciale internetpagina waar hulp te vinden is bij het instellen van de meest
gebruikte ontvangstapparatuur. Vóór de harmonisatie van het Ziggo-netwerk met
het UPC-netwerk krijgen betrokken klanten een brief waarin men uitvoerig over
de omzetting geïnformeerd wordt. Intussen zijn UPC en Ziggo ook begonnen met
het inrichten van een klantenpanel waar men advies over de integratie kan
geven.