1. Nieuws

    Analoge kabel speelt nog hoofdrol bij UPC

    Kabelmaatschappij heeft in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten behaald. Het kabelbedrijf spreekt van een groot succes in toename van digitale klanten. Analoge televisie blijft echter een belangrijke hoofdrol opeisen.
    Jan-Hein Visser
    3 november 2011
    comments 0
    Analoge kabel speelt nog hoofdrol bij UPC
    Kabelmaatschappij heeft in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten behaald. Het kabelbedrijf spreekt van een groot succes in toename van digitale klanten. Analoge televisie blijft echter een belangrijke hoofdrol opeisen bij de UPC abonnees.

    Het aantal serviceabonnementen dat klanten bij UPC in het derde kwartaal afnam, groeide ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 van 26.900 naar 37.700. Een stijging van 40%. De in augustus gestarte campagne waarin een voordeel bundel met 50 Mb downloadsnelheid voor internet centraal staat, draagt volgens UPC bij aan de sterke groei van het aantal klanten dat voor de digitale diensten van UPC kiest.

    Aan het eind van het derde kwartaal maakten ruim 1,8 miljoen Nederlandse klanten gebruik van de diensten van UPC. Uitgesplitst naar dienst maakten 974.000 klanten gebruik van UPC Digitale Televisie, belden 806.000 klanten via UPC en waren er 909.000 internetklanten. Het aantal klanten dat uitsluitend gebruik maakt van analoge kabeltelevisie en radio daalde van 911.072 in het tweede kwartaal naar 864.000 in het derde kwartaal.

    Dat betekent echter ook dat op minstens 47% van alle UPC aansluitingen enkel analoge tv- en -radio wordt afgenomen ofwel het analoog standaardabonnement. Weliswaar kijkt ruim de helft van alle UPC klanten dus digitale tv, maar zeker gezien het gebruik van analoge tv op extra toestellen speelt dit dus nog een hoofdrol. In vergelijking tot de andere grote Nederlandse kabelmaatschappij Ziggo (die echter geen concurrent is van UPC - men kan ook niet kiezen) gaat de digitalisering bij UPC dus slechts schoorvoetend.

    In het analoge pakket geeft UPC ook nog in de meeste gevallen 32 zenders door (Ziggo nog maar 25) en dit pakket is grotendeels samengesteld door de programmaraden, waarvan UPC in alle gevallen de adviezen netjes opvolgt. Analoge televisie kost bij UPC gemiddeld ongeveer €17 per maand. Digitale televisie is alleen beschikbaar (tarief voor 1 decoder) voor €5 extra per maand met het digitaal starterspakket. HDTV is alleen beschikbaar met extra aanvullende abonnementen daar weer bovenop.

    UPCAnaloogprogrammaraadDigitaliseringZiggo

    Reacties

  1. TV-TIP Tessa

    Tessa
    NPO 3 om 23:05 uur
    De remake van de Deense serie Rita deed het niet eens zo slecht met gemiddeld 900.000 kijkers. Toch werd de stekker er na het eerste seizoen uitgetrokken. 'Te weinig en te oud publiek' zei de omroep. Mocht je je na de cliffhanger bestolen voelen, dan staan de vier seizoenen van Rita gewoon op Netflix.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN ADRIFT + BOEK

      Tami en Richard zeilen over de Stille Oceaan. De klus die ze hebben aangenomen, lijkt op een perfecte vakantie. Totdat het noodlot toeslaat en ze terechtkomen in een orkaan. Deze avonturenfilm draait vanaf 5 juli in de bioscoop: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven, plus het boek waarop de film gebaseerd is.

    TV-TIP De prooi

    De prooi
    NPO 2 om 23:45 uur
    Rijkman Groenink is een briljante bankier, door sommigen in de financiële wereld gezien als wonderboy. In 2000 wordt Groenink de voorzitter van de Raad van Bestuur van de ABN AMRO, maar bezwijkt al snel aan zijn hooggestemde ambities en hoogmoed en sleept daarmee de bank in zijn val mee.