Apple wil uitzendrechten Premier League kopen: wat zijn de gevolgen voor Viaplay?

Kijkers moeten er rekening mee houden dat sport in de toekomst over nog meer diensten wordt versnipperd. Dit betekent dat er nog meer abonnementen nodig zijn om naar een volledig sportaanbod te kunnen kijken. Omdat er steeds meer marktpartijen in de uitzendrechten van sportcompetities geïnteresseerd zijn, gaat dit ook de prijs opdrijven. In de praktijk betekent dit dat vroeg of laat de abonnementsprijs van de streamingdiensten omhoog wordt bijgesteld. Sportliefhebbers worden dus niet alleen voor het blok gezet om meer abonnementen te kopen – als ze tenminste het huidige sportaanbod wil houden – maar de abonnementen worden op termijn ook nog eens duurder.
Apple
Engelse media melden dat Apple zich gaat mengen in de komende strijd om de uitzendrechten van de Premier League voetbalcompetitie. Op dit moment zijn de uitzendrechten voor het Verenigd Koninkrijk verdeeld over de aanbieders Sky UK en BT, maar deze overeenkomst loopt in 2025 af. Mogelijk al dit jaar of anders volgend jaar beginnen de onderhandelingen over de uitzendrechten voor de periode 2025-2028. Apple lijkt voor de eigen streamingdienst Apple TV+ mee te willen bieden, en daarnaast worden Amazon en Google genoemd als geïnteresseerden voor hun diensten Prime Video en YouTube. De huidige uitzendrechtendeal leveren de Britse Premier League-clubs jaarlijks rond de 2 miljard euro op. De Engelse clubs hopen dat dit bedrag voor de komende uitzendrechtenperiode substantieel stijgt.
Viaplay
In Nederland bezit Viaplay de uitzendrechten van de Premier League. Het Zweedse moederbedrijf Viaplay Group betaalt miljarden euro om de Engelse voetbalcompetitie live in vrijwel alle landen waar het op dit moment actief is te mogen aanbieden. De afspraken hierover lopen tot medio 2027. Mocht een internationale streamingdienst als Apple TV+ of Amazon Prime Video in het Verenigd Koninkrijk de uitzendrechten kopen, dan is de kans aanwezig dat de huidige uitzendrechtenovereenkomst met Viaplay niet wordt verlengd. Een eventuele koper van de Britse uitzendrechten zou namelijk ook de rechten voor andere landen in huis kunnen halen.
Meer voetbal
Apple lijkt zich vooral te willen richten op voetbal. Zo zijn de uitzendrechten van de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS al door het bedrijf gekocht. Volgens sportmarketeer Chris Woerts heeft Apple ook het oog laten vallen op de Nederlandse Eredivisie. De rechtenstrijd voor deze voetbalcompetitie barst naar verwachting dit jaar los. Naast de huidige uitzendrechtenbezitter ESPN (Disney Benelux) wordt ook VodafoneZiggo ten behoeve van kabelbedrijf Ziggo en sportbetaalzender Ziggo Sport Totaal als potentiële koper genoemd.