1. Nieuws

    Artiesten verdienen aan kerstreclame Jumbo

    Er is commotie over de kerstreclame Kerstmis vier je samen van supermarktketen. Ondanks dat er een goed doel aan de commercial gekoppeld is, werden deelnemende artiesten betaald.
    Jarco Kriek
    8 december 2014
    comments 8
    Artiesten verdienen aan kerstreclame Jumbo
    Foto: ANP

    Er is commotie over de kerstreclame 'Kerstmis vier je samen' van supermarktketen. Ondanks dat er een goed doel aan de commercial gekoppeld is, werden deelnemende artiesten betaald.


    De drie minuten durende kerstreclame werd gisteren – onder meer op SBS6 – voor het eerst uitgezonden. Artiesten als Jan Smit, René Froger en Ruth Jacott zijn in de kerstreclame te zien en te horen. Naast veel positieve reacties over de kwaliteit en opzet van de commercial zijn er op sociale media ook negatieve geluiden te horen. Omdat aan de kerstreclame een goed doel – de voedselbank en Leger des Heils – gekoppeld is, klagen Nederlanders over de productiekosten. Ook het uitzenden van een drie minuten lange reclame kost veel geld. Overigens zijn van de Jumbo kerstreclame ook diverse varianten die de normale lengte van twintig tot dertig seconden hebben.

    Artiesten betaald voor Jumbo kerstreclame

    Op sociale media als Twitter waren direct na het uitzenden van de lange versie van de commercial al de eerste negatieve reacties te lezen. Zo lijkt de Jumbo commercial te veel op de meest bekende kerstreclame Holidays Are Coming van Coca Cola. Hierbij wordt vooral op de verlichte vrachtwagen gedoeld. Maar de meeste kritiek wordt over de kosten geuit. "Met het geld wat die nieuwe Jumbo reclame heeft gekost, kun je 500 gezinnen een jaar lang van eten voorzien", is één van de reacties. De kritiek wordt zeker niet minder nu Lange Frans – één van de deelnemende artiesten – op radiozender 100%NL heeft gezegd dat er voor zijn deelname geld is betaald. Onduidelijk is of het gaat om betaling van alle artiesten. Zo is René Froger ambassadeur van Voedselbanken Nederland. De zanger doet regelmatig belangeloos activiteiten voor deze organisatie.

    Jumbo ontkent betaling artiesten

    Jumbo weerspreekt in een verklaring dat het artiesten voor medewerking aan de kerstreclame betaald heeft. De bekende artiesten hebben volgens de supermarktketen belangeloos hieraan meegewerkt.


    JumboreclamecommercialkerstreclameVoedselbankVoedselbanken NederlandLeger des HeilsSBS6100%NLtvtelevisieKerstmisKetstmis vier je samenJan SmitRené FrogerRuth JacottLange Frans

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Aan de andere kant van de grote plas is na zuivelbrij en pro vegan u gut-friendly de nieuwe standaard. En ook bij ons krijgen de darmflora steeds meer aandacht. Maar waarom eigenlijk? Zijn ze er dan zo slecht aan toe?

    TV-TIP The Internship

    The Internship
    Net5 om 20:30 uur
    Billy (Vince Vaughn) en Nick (Owen Wilson) spelen een dankzij de onlinemarkt uitgerangeerd verkopersduo, dat zich opgeeft voor de voorselectie voor een stageplaats bij Google. Daar moeten de oudjes concurreren én samenwerken met karikaturale nerds en strebers.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)