1. Nieuws

    Artiesten verdienen aan kerstreclame Jumbo

    Er is commotie over de kerstreclame Kerstmis vier je samen van supermarktketen. Ondanks dat er een goed doel aan de commercial gekoppeld is, werden deelnemende artiesten betaald.
    Jarco Kriek
    8 december 2014
    comments 8
    Artiesten verdienen aan kerstreclame Jumbo
    Foto: ANP

    Er is commotie over de kerstreclame 'Kerstmis vier je samen' van supermarktketen. Ondanks dat er een goed doel aan de commercial gekoppeld is, werden deelnemende artiesten betaald.


    De drie minuten durende kerstreclame werd gisteren – onder meer op SBS6 – voor het eerst uitgezonden. Artiesten als Jan Smit, René Froger en Ruth Jacott zijn in de kerstreclame te zien en te horen. Naast veel positieve reacties over de kwaliteit en opzet van de commercial zijn er op sociale media ook negatieve geluiden te horen. Omdat aan de kerstreclame een goed doel – de voedselbank en Leger des Heils – gekoppeld is, klagen Nederlanders over de productiekosten. Ook het uitzenden van een drie minuten lange reclame kost veel geld. Overigens zijn van de Jumbo kerstreclame ook diverse varianten die de normale lengte van twintig tot dertig seconden hebben.

    Artiesten betaald voor Jumbo kerstreclame

    Op sociale media als Twitter waren direct na het uitzenden van de lange versie van de commercial al de eerste negatieve reacties te lezen. Zo lijkt de Jumbo commercial te veel op de meest bekende kerstreclame Holidays Are Coming van Coca Cola. Hierbij wordt vooral op de verlichte vrachtwagen gedoeld. Maar de meeste kritiek wordt over de kosten geuit. "Met het geld wat die nieuwe Jumbo reclame heeft gekost, kun je 500 gezinnen een jaar lang van eten voorzien", is één van de reacties. De kritiek wordt zeker niet minder nu Lange Frans – één van de deelnemende artiesten – op radiozender 100%NL heeft gezegd dat er voor zijn deelname geld is betaald. Onduidelijk is of het gaat om betaling van alle artiesten. Zo is René Froger ambassadeur van Voedselbanken Nederland. De zanger doet regelmatig belangeloos activiteiten voor deze organisatie.

    Jumbo ontkent betaling artiesten

    Jumbo weerspreekt in een verklaring dat het artiesten voor medewerking aan de kerstreclame betaald heeft. De bekende artiesten hebben volgens de supermarktketen belangeloos hieraan meegewerkt.


    JumboreclamecommercialkerstreclameVoedselbankVoedselbanken NederlandLeger des HeilsSBS6100%NLtvtelevisieKerstmisKetstmis vier je samenJan SmitRené FrogerRuth JacottLange Frans

    Reacties

  1. TV-TIP Goede tijden, slechte tijden

    Goede tijden, slechte tijden
    RTL 4 om 20:00 uur
    Anton klopt bij Ludo aan voor juridische hulp. Lana grijpt het ceremonie-meesterschap aan om haar moeder te tonen hoe zelfstandig ze is. Bing, Rik en Amir maken er een mannenmiddag van.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES COLD PURSUIT

      De hardwerkende familieman Nels Coxman (Liam Neeson) woont in een klein plaatsje in Colorado. Zijn rustige leven is afgelopen wanneer zijn zoon vermoord wordt door een drugsbaron. Nels’ zoektocht naar gerechtigheid wordt een wraakzuchtige jacht op de drugsbaron. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze actiethriller weggeven.

    TV-TIP Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators

    Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat gebeurde er tussen 1889 en 1929 in het leven van een in Oostenrijk geboren Duits jochie, dat ervoor zorgde dat de wereld in vuur en vlam stond? Dat gaat niet over een zakkie knikkers. In deze vierdelige docu wordt uiteengezet hoe Adolf Hitler Adolf Hitler werd.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)