BBC klaagt over beeldverslag Olympisch wielrennen

De BBC heeft bij
Olympic Broadcast Services (OBS) geklaagd over het aangeleverde beeldverslag
van het wielrennen. De NOS brengt in opdracht van OBS het wielrennen in beeld.
De klacht gaat overigens niet over de
werkzaamheden van NOS-regisseur Pim Marks en zijn team van Nederlandse technici
en cameramensen. Het wielrennen op de weg voor mannen werd door het Nederlandse
team goed in beeld gebracht.
Te weinig tussentijden
De klacht van de BBC gaat over het ontbreken van voldoende tijdinformatie tijdens de koers. Door een technisch gebrek waren er veel minder meldingen in beeld over de achterstand die achtervolgers op de koplopers hadden. Kenners denken dat mede hierdoor het team van Mark Cavendish de sprinter niet op tijd aan de kop van de wedstrijd heeft kunnen brengen. Bij de Olympische wedstrijden mag er ook geen gebruik van mobiele communicatietechnieken tussen ploegleiders en wielrenners worden gemaakt. De combinatie van voldoende tijdinformatie via tv-uitzendingen en de mobiele communicatie zorgt er in het wielrennen meestal voor dat het achtervolgende peloton net voor de finish koplopers inhaalt.De OBS heeft inmiddels laten weten dat er GPS-problemen bij het Olympisch wielrennen voor mannen zijn opgetreden. OBS doet er alles aan om deze problemen voor de start van andere Olympische wielrenkoersen verholpen te hebben.










