Bel- en sms-diensten verder aan banden

Aanleiding is de blijvende klachtenstroom over belspelletjes en sms-diensten die bij de Ombudsman voor Telecom binnenkomen. Al meer dan 15 jaar worden regels voor belspelletjes en sms-diensten aangescherpt. Maar elke keer vinden exploitanten van deze diensten een achterdeur om regelgeving op de belangrijkste punten te ontwijken. Vooral over de totale kosten van een dienst wordt door de exploitant onduidelijkheid gezaaid. Om dit definitief te tackelen moet in reclame voor sms-diensten de kostprijs inclusief het maximale doorberekende tarief duidelijk gecommuniceerd worden.
Klantenservice
Ook moet voortaan een afmeldingsmogelijkheid aanwezig zijn waarmee door het sms-en van het woord STOP de betaalde levering van de dienst moet stoppen. Tevens moet de aanbieder van de dienst een klantenservice inrichten die via mail, telefoon en digitaal goed en vlot bereikbaar is. Klachten van de consument moeten door de aanbieders van het balspel of de sms-dienst binnen vijf werkdagen naar behoren behandeld te zijn. Als de klacht gegrond is, moeten teveel betaalde kosten binnen vijf dagen op de rekening van de benadeelde teruggestort zijn.