Belastinggeld NPO per programma controleren

Als het aan de VVD ligt, moet de NPO per programma aangeven hoeveel belastinggeld met de uitzending gemoeid is. Hierdoor moet transparantie bij de publieke omroep meer vorm krijgen. Dit is volgens VVD-er Heerema belangrijk bij de nieuwe bezuinigingsronde die de NPO te wachten staat De NPO moet waarschijnlijk in 2019 rond de zestig miljoen euro gaan bezuinigen. Dit komt door terugloop van reclame-inkomsten die zich eerder aandoet dan van tevoren werd verwacht. De lineaire kanalen van de NPO zijn minder interessant voor adverteerders omdat meer mensen online tv- en videocontent consumeren.
Ziggo en KPN
NPO wil na diverse bezuinigingsronden in de voorbije jaren de briekriem niet verder aanhalen. Het wil het tekort aan reclame-inkomsten opvangen door onder meer de vergoeding voor distributie door Nederlandse aanbieders als Ziggo en KPN te verhogen. Uiteindelijk gaat dit op het bordje van de tv-kijker komen omdat tv-abonnementen duurder gaan worden. NPO wijst er echter op dat aanbieders voldoende hoge winsten maken om de hogere distributievergoeding zonder prijsverhoging voor de kijker te betalen.
Amusement
NPO krijgt jaarlijks meer dan achthonderd miljoen euro belastinggeld. De VVD wil dat vanwege de transparantie NPO voor elk programma afzonderlijk inzicht in de besteding van het belastinggeld geeft. Of dit uiteindelijk gaat gebeuren, is de grote vraag omdat coalitiepartners D66 en Christen Unie met verbazing op het voorstel hebben gereageerd. VVD lijkt met het plan inzichtelijk te willen krijgen hoeveel geld NPO aan amusementsprogramma’s besteedt. Vooral in het segment amusement kan volgens velen de broekriem bij de NPO nog aangetrokken worden.