1. Nieuws

    Berichtgeving Russische media volstrekt eenzijdig

    Voor meer dan tachtig procent van de Russen is de televisie de primaire informatiebron. Die doet volgens de NOS aan zeer eenzijdige berichtgeving.
    Jan-Hein Visser
    21 july 2014
    comments 29
    Berichtgeving Russische media volstrekt eenzijdig
    Voor meer dan tachtig procent van de Russen is de televisie de primaire informatiebron. Die bron doet aan zeer eenzijdige berichtgeving en staat onder controle van Poetin.

    In een artikel bericht de NOS er zondag over dat de meerderheid van de Russische televisiekijkers volgens opiniepeilingen zegt alle vertrouwen te hebben in nieuwsgeving op televisie. Dat geldt zelfs voor de hoofdstad Moskou, waar veruit de meeste tegenstanders van president Poetin wonen. Maandenlang krijgen de televisiekijkers hier vrijwel iedere dag te horen en te zien dat 'de fascistische junta in Kiev' bezig is met een strafexpeditie tegen de bevolking van de oostelijke provincies Donetsk en Loegansk. Volgens de staatsomroep zit de Oekraïne achter de aanslag en hadden die het juist gemunt op het toestel van Poetin. Aan de zeer chaotische en bijna anarchistische situatie op de plek van de ramp wordt volgens de NOS op de Russische staatstelevisie amper aandacht geschonken. Het gaat vooral over de gevechten, aanslagen op Russischtaligen en de rol daarbij van de Oekraïense regering.

    Putin populairder dan ooit

    De Russische president Putin is ondanks of juist dankzij de conflictsituatie in de Oekraïne en zijn controle over de media populairder dan ooit. Ook de Olympische Winterspelen hebben hem daarbij geholpen net als de annexatie van De Krim waar veel Russen hem dankbaar voor zijn. Uit een peiling van het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup blijkt dat 83 procent van de Russen het beleid van hun president onvoorwaardelijk steunt. Dat is een stijging van maar liefst 23 procent ten opzichte van 2013. Het beleid van Obama wordt door nog geen vijf procent van de Russen als positief beoordeeld.

    Journalisten Russia Today stappen op

    Sara Firth, een Londense journaliste van de Russische televisiezender Russia Today, stapte na de vliegramp op. De beslissing om bij de nieuwszender te stoppen, nam zij nadat een blogger één van haar collega's had beschuldigd van het verspreiden van leugens. Hij schreef dat RT-journaliste Polly Boiko 'geld aannam om de leugens van Poetin over de vliegtuigramp te verspreiden'. Ze beaamde dat inderdaad veel in opdracht van Putin wordt aangestuurd. In maart nam al een andere journalist om dezelfde reden ontslag bij de Russische nieuwszender, die ondermeer via de satelliet Astra en bij UPC en Telenet te zien is.
    Russia TodayYoutubeKrimKremlinPutinUPCTelenetSatellietnieuwszendercensuurMH17

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET LAST CHRISTMAS

      De jonge, losbandige en soms wat humeurige Kate (Emilia Clarke) is niet tevreden over haar leven. Tom lijkt te mooi om waar te zijn als hij haar leven komt binnenlopen en door de muur die Kate om zich heen gebouwd heeft heen breekt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze romantische komedie weggeven, met daarin een tas en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP War of the Worlds

    War of the Worlds
    RTL 7 om 20:25 uur
    De gescheiden havenarbeider Ray Ferrier krijgt voor het eerst sinds lange tijd zijn dochtertje Rachel en tienerzoon Robbie een weekend te logeren. Dan wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens en moet Ray er alles aan doen om zijn kinderen te beschermen.

    TV-TIP Louis Theroux: A place for paedophiles

    Louis Theroux: A place for paedophiles
    NPO 3 om 20:25 uur
    Louis Theroux staat open voor iedereen, maar een maandje bij de gehate familie Phelps blijkt zelfs voor de filmmaker een hele zware opgave.

    Interview

    • *

      Daniel Mays

      Temple

      Mark Strong, Carice van Houten en Daniel Mays runnen in de BBC First-serie Temple een illegale, ondergrondse medische kliniek.
      Reacties0 reactie(s)