Betekent verdwijnen FOX en Disney bij KPN ook einde bij Ziggo?
Maar wat betekent het stroeve overleg voor alle tv-kijkers in Nederland? Als de basiskanalen FOX NL, 24Kitchen, Nationale Geographic Channel en Disney Channel bij KPN verdwijnen dan zijn deze zenders nog slechts in rond de 70 procent van de Nederlandse tv-huishoudens beschikbaar. KPN levert deze zenders namelijk in ongeveer 2,2 miljoen huiskamers. Een forse aderlating voor FOX Benelux en Disney Benelux – samen hebben ze in Disney dezelfde eigenaar – als KPN daadwerkelijk de zenders uit het aanbod schrapt. Of dit gebeurt, kan nog niet definitief gezegd worden. FOX/Disney zegt dat de onderhandelingen nog lopen en dat alles wordt gedaan om tot een goed eindresultaat te komen. KPN bevestigt dat onderhandelingen nog gaande zijn maar wijst erop dat partijen al enige tijd in gesprek zijn en tot nu toe heeft dit nog niet tot resultaat geleid.
VodafoneZiggo
Als een zender bijna een derde van het potentiële huishoudenbereik verliest, betekent dit niet alleen verlies van inkomsten uit doorgiftevergoedingen. Omdat het aantal kijkers minder wordt, kunnen deze tv-zenders minder geld uit de verkoop van reclamezendtijd genereren. De kans is dus aanwezig dat het staken van de doorgifte op termijn het definitieve einde van de lineaire verspreiding bij alle Nederlandse distributeurs zoals Ziggo, Canal Digitaal, T-Mobile, Caiway, Delta en Online.nl betekent. Sleutelrol daarin speelt VodafoneZiggo. Bedrijfsonderdeel Ziggo levert in meer dan de helft van de Nederlandse huiskamers televisie. FOX/Disney moeten rekening houden dat de sleutelrol van VodafoneZiggo bij toekomstige besprekingen over nieuwe distributieovereenkomsten door dit bedrijf wordt gebruikt om een voor VodafoneZiggo zo gunstig mogelijke deal af te sluiten.
Distributieovereenkomst
De vraag is daarnaast of Disney zelf wel met lineaire distributie verder wil als geen overeenkomst met KPN gemaakt kan worden. Disney introduceert namelijk volgend jaar de eigen streamingdienst Disney+ in Nederland. Het kan dus de content van eigen zenders online in eigen beheer de Nederlandse huiskamers binnen brengen. Een einde van de zenders op 1 juni betekent daarnaast niet dat direct op deze datum de zenders bij alle distributeurs gaan verdwijnen. Mocht FOX/Disney alleen de online weg gaan bewandelen dan zijn deze zenders na 1 juni nog minimaal drie maanden bij andere Nederlandse distributeurs in het zenderaanbod aanwezig. In distributieovereenkomsten staan standaard wel ontsnappingsclausules als een contentaanbieder met een zender willen stoppen, maar de minimale opzegtermijn van de overeenkomst bedraagt drie maanden. Een andere mogelijkheid is dat Disney lopende distributieovereenkomsten drie maanden voor de marktintroductie van Disney+ opzegt. Dan kan na de komst van de eigen streamingdienst FOX/Disney de lineaire distributie van zenders gestopt worden.