Blijven Formule 1 en Eredivisie bij Viaplay en ESPN?
Viaplay biedt zijn klanten tot eind 2024 Formule 1. Voor her Nederlandse betaald voetbal is tot medio 2025 ESPN de uitzendgerechtigde. Maar het is allerminst zeker dat deze sportcompetities bij deze streamingdienst en betaalzender blijven. In 2024 wordt duidelijk wie de uitzendrechten van deze sportcompetities voor de komende periode koopt.
Formule 1
Viaplay zit in zwaar weer. Het is dan ook de vraag of deze streamingdienst financieel in staat is om tientallen miljoenen euro per jaar te betalen te betalen om de Formule 1-rechten te behouden. Kaper aan de kust is VodafoneZiggo, dat de uitzendrechten graag wil kopen om de marktpositie van bedrijfsonderdeel Ziggo te verbeteren. Klanten van de overige providers kunnen Formule 1 dan kijken via betaalzender Ziggo Sport Totaal. De verwachting was dat de uitzendrechten na 2025 al in de afgelopen maanden onder de hamer zouden gaan. Mogelijk vanwege de slechte financiële positie van Viaplay is dit uitgesteld naar een nog nu onbekend moment in 2024. Voor rechtenhouder FOM is een financieel gezonder Viaplay van belang om een zo hoog mogelijke prijs voor de uitzendrechten na 2025 te incasseren. Mocht Viaplay de biedingsstrijd verliezen, dan is het twijfelachtig of de streamingdienst in Nederland nog enig bestaansrecht heeft.
Eredivisie
Ook voor voetballiefhebbers is op dit moment geen duidelijkheid waar het Nederlandse betaalde voetbal – onder meer Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie – de komende jaren live te zien is. ESPN – onderdeel van Disney Benelux – heeft de uitzendrechten tot het einde van het voetbalseizoen 2024-2025 in bezit. Het wil graag het Nederlandse voetbal blijven uitzenden en heeft hiervoor al een principeovereenkomst bereikt met Eredivisie CV, dat de uitzendrechten verkoopt. Maar er zijn kapers op de kust. Zo wil een consortium van tv-providers bestaande uit VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, Delta Fiber (Delta en Caiway) en Odido de uitzendrechten ook kopen. Deze providers hebben toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingeschakeld om de onderhandse deal tussen Eredivisie CV en Disney Benelux te toetsen. Zij willen een openbare bieding op de uitzendrechten na medio 2025. Het consortium van providers zegt een bod te doen dat voor de voetbalclubs hoger en aantrekkelijker is dan dat van Disney Benelux.
Meer geld
Bij sportrechten is het in veel gevallen normaal dat de uitzendrechten voor een steeds hogere prijs van de hand gaan. Als de koper van de uitzendrechten meer geld moet betalen, betekent dit voor de kijker dat het benodigde abonnement duurder wordt. De huidige biedingsstrijd is voor de liefhebber van Formule 1 en Nederlands voetbal dus niet zo'n goed nieuws. Of abonnementsprijzen in de toekomst worden verhoogd is echter nog niet te zeggen. In de huidige tijd van hoge inflatie en geldzorgen bij veel Nederlandse huishoudens wordt al snel bezuinigd op vaste maandelijkse uitgaven zoals abonnementen voor tv en internet. Het verhogen van abonnementen kan ervoor zorgen dat kijkers afhaken. De weg naar illegale IPTV-abonnementen is voor kijkers die moeilijk zonder hun favoriete sporten kunnen in dat geval snel gevonden.