Bom onder succes T-Mobile? Privacy klanten ‘in de verkoop’

Uit onderzoek van dagblad NRC blijkt dat T-Mobile vanaf januari 2018 privacygevoelige data van mobiele klanten aan Centraal Bureau (CBS) voor de Statistiek heeft overgedragen zonder daarbij klanten vooraf te informeren. CBS-medewerkers werkten zelfs op het hoofdkantoor van het telecombedrijf. Het doel: verkeersgegevens van T-Mobile klanten in kaart brengen.
Chinese praktijken
Met andere woorden, klanten van T-Mobile werden anoniem digitaal gevolgd. Onder verkeersgedrag wordt data verstaan die verwerkt worden bij elektronische communicatie of de facturering. Het is zeer privacygevoelige informatie waaruit bijvoorbeeld kan worden herleid waar iemand op een bepaald moment was en met wie hij contact hield. Deze informatie wordt al langer gebruikt bij het oplossen van ernstige misdrijven en alleen na toestemming van de rechtelijke macht. CBS is een zelfstandig bestuursorgaan dat overheidstaken uitvoert, maar niet onder direct gezag van een ministerie valt.
Waarom deze omstreden werkwijze?
CBS wilde een algoritme ontwikkelen dat op basis van de locatiedata van één mobiele provider het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders kon meten. Dit soort informatie is bij gemeenten en provincies gewild om bijvoorbeeld te gebruiken bij crowdmanagement en investeringen in gebieden en infrastructuur. Gemeenten en provincies moeten deze data van CBS kopen.
Onderzoek
Naar aanleiding van het onderzoek van NRC zijn de toezichthouders Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en Agentschap Telecom (AT) een onderzoek naar de praktijken van T-Mobile en CBS begonnen.