1. Nieuws

    Canal Digitaal en Joyne strijden om abonnee in krimpende satellietmarkt

    Vissen in een vijver van abonnees die minder wordt. Zo kan de strijd om de abonnee tussen Canal Digitaal en Joyne ook wel omschreven worden.
    Jarco Kriek
    9 december 2017
    comments 3
    Canal Digitaal en Joyne strijden om abonnee in krimpende satellietmarkt

    Uit het kwartaaloverzicht van marktonderzoeker Telecompaper blijkt niet alleen dat kabel, met Ziggo in het bijzonder, de meest gebruikte uitzendstructuur in Nederland is en dat de KPN koperdraad- en glasvezelnetwerken volgen. Het marktaandeel van satelliet is naar minder dan vijf procent gezakt. Digitenne heeft een lager aandeel dan satelliet. Uitgaande van de informatie van Telecompaper ligt het aantal abonnees dat met een abonnement tv via satelliet consumeert ergens tussen 300.000 en 400.000 ligt. Het aantal satelliethuishoudens ligt wel hoger omdat een deel van hen alleen naar het ongecodeerde aanbod kijken waarvoor geen abonnement nodig is. Het gaat dan hoofdzakelijk om abonnees van aanbieders als Ziggo en KPN die het zenderaanbod aanvult met de vele ongecodeerde internationale, Duitse en Britse tv-kanalen die via de satelliet te ontvangen zijn.

     

    Opleving satellietmarkt

    Met het geconstateerde krimpende marktaandeel is het dan ook nog maar de vraag of de concurrentiestrijd tussen Canal Digitaal en Joyne op langere termijn voor de satellietkijker als positief bestempeld kan worden. Vooral de satellietbranche ziet de komst van Joyne als opleving voor de markt. Die opleving kan er komen als Joyne ervoor gaat zorgen dat meer Nederlanders abonneetelevisie via de satelliet gaan kijken. Daar ziet het op dit moment er nog niet naar uit. Natuurlijk hebbe de cijfers die nu door Telecompaper openbaar zijn gemaakt betrekking tot het tweede kwartaal. En Joyne begon met het aanbieden van tv-abonnementen in het derde kwartaal. Daarnaast wordt een deel van de abonnementen voor satelliettelevisie aan Nederlanders die in het buitenland wonen verkocht. Maar een opleving waarop gehoopt wordt, is vermoedelijk het meest op hoop gebaseerd.

     

    Korte termijn

    Op korte termijn kan de satellietkijker zich op een echte concurrentiestrijd tussen de twee Nederlandse aanbieders van satelliettelevisie voorbereiden. Joyne heeft de toon gezet. Canal Digitaal volgt en komt in 2018 eveneens met flexibele abonnementsvormen en in ieder geval één nieuw abonnement. Het grotere en meer veelzijdigere zenderaanbod en de nabij gelegen satellieten, met meer voor de Nederlandse markt aansprekend ongecodeerd zenderaanbod, kan voor Canal Digitaal als verkoopvoordeel gezien worden. Bij Joyne zijn dat de flexibele abonnementen en betere ontvangst in delen van Europa kunnen als voordelen van Joyne worden gekenmerkt. Maar op het punt van flexibele abonnementen moet natuurlijk de proposities van Canal Digitaal in 2018 afgewacht te worden.

     

    Lange termijn

    Of een concurrentiestrijd, die natuurlijk geld kost, op lange termijn ook nog positief voor de satellietkijker is, blijft de grote vraag. De continuïteit van de satellietmarkt kan hierdoor negatief aangetast worden. Zowel Canal Digitaal als Joyne beschikken niet over eigen satellieten en moeten bandbreedte bij respectievelijk de satellietbedrijven SES en Eutelsat inkopen. Dit brengt een vast uitgavenpatroon met zich mee.  En hierdoor moeten beide bedrijven een minimaal aantal abonnementen verkopen om de vaste kosten te kunnen dekken en de tv-abonnementen niet met verlies te verkopen.

     

    Meer over de concurrentiestrijd tissen Canal Digitaal en Joyne staat in de Digigids 2018 die bij de huidige editie van tv-gids Totaal TV gratis wordt meegeleverd.

    satellietTelecompapersatellietmarktongecodeerdfree to airFTACanal DigitaalJoyne

    Reacties

  1. TV-TIP Jamie & Jimmy's Food Fight Club

    Jamie & Jimmy's Food Fight Club
    24Kitchen om 20:00 uur
    Die gast naast Jamie Oliver ken je misschien van Star Wars. De vertolker van Luke Skywalker kreeg onlangs zelfs een asteroïde naar hem vernoemd: Hamill. Met de Britse tv-kok gaat Mark kijken waar zijn favoriete gerecht vandaan komt. 'Luke, I'm your farmer.'

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD PICNIC AT HANGING ROCK

      In 1900 maakt een groep schoolmeisjes een dagtocht naar het donkere, broeierige Hanging Rock. Tijdens de picknick verdwijnen drie meisjes en hun gouvernante in de Australische bush. Deze miniserie naar de roman van Joan Lindsay verschijnt 25 september op dvd en via lumiereseries.com streaming vanaf 18 september: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Loft

    Loft
    NPO 3 om 20:25 uur
    Onze zuiderburen maakten met Loft een fantastische film over liefde, lust en verraad. Antoinette Beumer maakte een Nederlandse remake met het ijzersterke gegeven van een aantal mannen dat in het geheim een appartement deelt, om ongestoord te hoeren en sloeren. De acteurs zetten hun veelseisende rollen vlekkeloos neer.