Canal Digitaal: Joyne-klanten kunnen oude smartcard weer gebruiken
Canal Digitaal levert op dit moment geen nieuwe smartcards meer aan klanten. Maar de aanbieder zegt dat het nog wel mogelijk is om oude afgesloten smartcards te heractiveren. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat oude klanten die in de afgelopen jaren naar voormalig concurrent Joyne zijn overgestapt de eventueel bewaarde oude smartcard weer kunnen gebruiken als bij Canal Digitaal een nieuw abonnement wordt afgesloten. Joyne ging onlangs failliet. Canal Digitaal neemt tijdelijk – in ieder geval tot en met 31 mei – de satellietdistributie deels over van Joyne. Wie in de toekomst via satelliet naar Nederlandse tv- en radiozenders wil kijken en/of luisteren, dient binnen deze periode een nieuw abonnement bij Canal Digitaal af te sluiten. Hiervoor dient dan wel de schotelantenne naar Astra3 verplaatst te worden. Deze satelliet zendt uit op de positie 23,5 graden oost.
Heractiveren
Canal Digitaal biedt Joyne-klanten die in deze periode overstappen een korting aan van 50 procent op de aanschaf van een nieuwe CAM701 CI+ module met geïntegreerde Viaccess smartchip. Bij enkele abonnementen levert Canal Digitaal deze CI+ module zelfs gratis. Wie echter nog een oude uitschakelde smartcard in bezit heeft, kan deze bij het aangaan van een nieuw abonnement laten heractiveren. Dit kan zelf worden gedaan als de voormalig klant een MijnCanalDigitaal-account heeft. Mocht dit niet het geval zijn dan kan de klantenservice hierbij volgens de aanbieder helpen. Deze mogelijkheid is er niet alleen voor Joyne-klanten die terugkeren naar Canal Digitaal maar is volgens een woordvoerder voor iedere huidige klant beschikbaar. Dit geldt overigens niet alleen voor smartcards maar alle overige hardware - zoals satellietontvangers met ingebouwde coderingsmogelijkheid - die voorheen voor het bekijken van het Canal Digitaal-aanbod werd gebruikt.