Canal Digitaal slaat nieuwe weg in

Bij Canal Digitaal is in de afgelopen periode veel veranderd. Als eerste is de Luxemburgse eigenaar M7 Group volledig in handen van de Franse tv-reus Canal+ gekomen. Daarnaast is Canal Digitaal in de afgelopen jaren van een satelliettelevisieaanbieder naar een allround aanbieder getransformeerd die eveneens via IPTV-netwerken en OTT tv-diensten levert.
Canal+ Luxembourg
Christiaan Puper is VP Country Manager Benelux bij Canal+ Luxembourg (M7 Group). Binnen zijn functie is Puper onder meer eindverantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten Canal+ Luxembourg, waaronder Canal Digitaal en Online.nl. Totaal TV sprak met Puper niet alleen over de toekomst van Canal Digitaal in Nederland, maar ook over de nieuwe tv-dienst Canal+ Series die bij alle diensten van Canal Digitaal zonder meerkosten aan klanten wordt geleverd.
Canal Digitaal bijna jarig
We gaan bijna 25 jaar terug in de tijd. Multichoice – feitelijk na allerlei overnames het huidige Canal Digitaal – begon in Nederland met het aanbieden van digitale satelliettelevisie. Meer dan tien jaar lang was satellietdistributie de enige manier in Nederland digitaal naar tv-zenders te kijken. De situatie is op dit moment heel anders. Reden van Canal Digitaal om de visie te verbreden. Naast satelliet biedt Canal Digitaal ook op andere manieren tv-diensten aan. Bijvoorbeeld via IPTV. Serviceproviders als Online.nl, Freedom Internet en Tweak bieden klanten Canal Digitaal als tv-abonnement aan. Daarnaast verkoopt Canal Digitaal ook OTT-abonnementen rechtstreeks aan klanten waarmee Nederlanders via internet naar tv- en videocontent kunnen kijken. Puper laat wel weten dat satelliet nog steeds het belangrijkste tv-product van Canal Digitaal is. Ongeveer driekwart van het klantenbestand is een satellietklant.
Canal+ Series
De nieuwe tv-dienst Canal+ Series valt ook onder het takenpakket van Christiaan Puper. Hoe moeten we Canal+ Series eigenlijk zien? Is het een cadeautje voor de klanten of heeft de nieuwe dienst een ander doel. “Het kijkgedrag is nu heel snel aan het veranderen. Daarbij wordt meer online en minder lineair gekeken. Wil je relevant blijven dan kun je niet meer in het huidige model van alleen het doorgeven van kanalen blijven. Je zal nu echt in de behoefte van on demand kijken moeten voorzien. Er is op dit moment een onstilbare honger naar interessant content zoals onder meer bij Netflix en Disney+ beschikbaar is. Nu we onderdeel van Canal+ Group zijn, willen wij met Canal Digitaal daarin meegaan om over tien jaar ook nog een relevante aanbieder te zijn. Maar laat ik duidelijk en eerlijk zijn: we gaan niet in het spel van de Netflix-en mee. Kwaliteit gaat bij Canal+ Series boven kwantiteit”, luidt de uitleg van Puper.
Geen Netflix
De vraag rijst al snel of Canal Digitaal met Canal+ een concurrent van bijvoorbeeld Netflix of Amazon Prime Video wil gaan worden. Met andere woorden: komt Canal+ Series voor alle Nederlanders via los abonnement beschikbaar. Puper: “Daar zijn we nog niet uit. Dat het een extraatje voor klanten is, zal blijven. Afhankelijk van of Canal+ Series ontvangen wordt, is het ook een optie om deze dienst als OTT-abonnement aan te bieden. We hebben daarvoor voldoende content tot onze beschikking. Niet alleen content afkomstig van Canal+ Group maar ook bijvoorbeeld Nederlandse, Britse en Deense series waarvoor met andere partijen zoals NPO en BBC afspraken zijn gemaakt.” Wel is duidelijk dat bij Canal+ Series niet de hoeveelheid films en series (kwantiteit) maar vooral de kwaliteit van het aangeboden content centraal staat.
Ook bij OTT-abonnementen
Eigenlijk is Canal+ Series al verkapt als OTT-abonnement verkrijgbaar. Canal+ Series wordt namelijk geleverd als onderdeel van het OTT-abonnement Canal Digitaal Bomvol. Dit abonnement biedt naast de toegang tot Canal+ Series-aanbod ook toegang tot tientallen live tv-zenders met daarbij interactieve mogelijkheden als zelf opnemen in de cloud, Begin Gemist en terugkijken via de tv-gids (Replay TV). Het OTT-abonnement Canal Digitaal Bomvol lijkt met een prijs van €14,95 per maand voor cordcutters het op dit moment meest aantrekkelijke abonnement te zijn.
Satelliet
Los van het Canal Digitaal Bomvol OTT-abonnement is Canal+ Series zonder extra kosten ook voor alle klanten van serviceproviders beschikbaar die Canal Digitaal als tv-dienst aanbieden. Bij alle satellietabonnementen – uitgezonderd het Riant-pakket – is tevens toegang tot Canal+ Series gegarandeerd.
Aanbod
Hoeveel series komen uiteindelijk beschikbaar? “Op dit moment zijn het tientallen series. Maar we zijn nog in de opbouwfase van de content. Dit betekent dat het aanbod blijft groeien. Er is via de streamingdiensten een overvloed aan Amerikaanse series. Daarom richten wij ons met Canal+ Series meer op Europese content. We denken dat daar – zeker in Nederland – ook echt vraag naar is. Dit wil overigens niet zeggen dat geen Amerikaans content wordt toegevoegd. Sterker, we zijn er op dit moment al mee bezig.”
StudioCanal
Maar Puper durft breder te denken. “Ook bestaat de mogelijkheid dat later films aan Canal+ Series worden toegevoegd. Maar de focus ligt op Europese series. Hoeveel series er nodig zijn om Canal+ Series voor klanten relevant te maken? Daar gaan we in de komende tijd proefondervindelijk achter komen. Je hebt in ieder geval een paar grote aantrekkelijke titels nodig.” Maar ook het zelf maken van films of series wordt niet uitgesloten. “We bekijken de mogelijkheid om zelf Nederlandse series te laten maken die niet alleen relevant voor de Nederlandse markt kunnen zijn maar ook internationaal voor Canal+ interessant zijn. Daarbij speelt de expertise van Canal+ een belangrijke rol. Bij exclusieve Nederlandse content willen we samenwerken met StudioCanal dat ook onderdeel van Canal+ Group is.”
Sterkere speler
Met Canal+ Series wil Canal Digitaal in Nederland een sterkere speler op de tv-markt worden. “In eerste instantie willen wij ons product versterken voor bestaande klanten. Maar de reclamecampagne – waarin de Franse serie Baron Noir (in de media ook als Franse House of Cards bestempeld) een prominente rol speelt – is uiteraard bedoeld om nieuwe klanten te werven”, sluit Christiaan Puper het interview af.