1. Nieuws

    Analyse: Canal Digitaal verbreedt propositie – zet het hiermee Joyne schaakmat?

    Canal Digitaal maakte gisteren twee nieuwe abonnementen bekend waarbij OTT en satelliet gecombineerd worden tegen aantrekkelijke abonneetarieven. Hiermee wil Canal Digitaal haar product laagdrempeliger en breder in de markt zetten.
    Jarco Kriek
    7 juli 2018
    comments 2
    Analyse: Canal Digitaal verbreedt propositie – zet het hiermee Joyne schaakmat?
    Foto ANP

    Op het eerste gezicht lijken de OTT-abonnementen Vol en Bomvol een volgende – begrijpelijke – poging om meer Nederlandse consumenten aan Canal Digitaal te binden. De Nederlander kijkt meer online en steeds vaker via mobiele apparaten. En dat is voor steeds meer consumenten een reden om het traditionele tv-abonnement bij aanbieders als Ziggo en KPN op te zeggen. Maar belangrijker is dat een nog grotere groep consumenten met de gedachte speelt om dit in de toekomst te gaan doen. Het enige wat hen nog weerhoudt, is een goede vervanging om OTT live naar tv-zenders te kijken. Na het stoppen van KNIPPR (T-Mobile) en Play (KPN) is alleen NLziet er om de alternatieve OTT-weg met slechts één abonnement te bewandelen. Maar op deze manier kunnen slechts twaalf zenders bekeken worden. Canal Digitaal stapt met de abonnementsvormen Vol (45 zenders voor €9,95 per maand) en Bomvol (62 zenders inclusief het hoofdkanaal van FOX Sports Eredivisie voor €14,95 oer maand) dus op het juiste moment in deze – snel groeiende– groeimarkt. Het is een verdienste van Canal Digitaal-eigenaar M7 Group. Het investeerde de afgelopen periode in de ontwikkeling van een geavanceerd OTT-platform dat middels een Live TV app al langere tijd voor satellietabonnees beschikbaar is. Tegelijkertijd is duidelijk dat satelliet meer en meer een niche-product wordt voor buitengebieden en de recreatieve markt. En dat vroeg of laat de transitie naar IPTV en OTT gemaakt moet worden. De nieuwe abonnementen zijn dan ook op maat gemaakt voor Nederlanders die meer online willen kijken, maar tegelijkertijd de mogelijkheid willen behouden om in hoogwaardige kwaliteit via het grote scherm te blijven kijken. Satelliet is hiervoor uiterst geschikt. Naast het aanbod van Canal Digitaal kunnen honderden internationale zenders – waaronder voor deze gecombineerde OTT/lineaire doelgroep belangrijke nieuwszenders als CNN, Sky News en BBC World News – ongecodeerd ontvangen worden, en steeds meer in HD. Ook UHD begint langzamerhand zijn opmars te maken, met satelliet als voorloper.

     

    Momentum

    Toch komt de introductie van de nieuwe abonnementsvormen van Canal Digitaal enigszins onverwacht. Natuurlijk was de Canal Digitaal Live TV omgeving al aanwezig. Abonnees kregen dit online tv-platform al langere tijd bij een lineair abonnement zonder meerkosten meegeleverd. Het moment van de marktintroductie lijkt een reactie te zijn op Joyne. Het was namelijk Joyne dat afgelopen maandag op een dealerdag aan aanwezige dealers liet weten dat binnen enkele maanden een IPTV-abonnement in een OTT-omgeving via Android mediaspeler en een app voor mobiele apparaten op de markt zou komen. M7 ontkent dit echter ten stelligste: de voorbereidingen voor de introductie van de nieuwe abonnementen zijn uiteraard al langer bezig. Het stoppen van KNIPPR en Play alsmede de aankondiging van Joyne hebben de al in beweging zijnde trein wellicht een beetje sneller laten rijden.

     

    Satelliet

    M7 Group zet met de nieuwe abonnementen een geniale zet in het schaakspel dat nu elf maanden op de Nederlandse markt van satelliettelevisie speelt. Het biedt namelijk bij het nieuwe abonnement na de eerste gratis periode van een maand kosteloos een smartcard waarmee zonder meerkosten via de satelliet lineair naar tv-zenders gekeken kan worden. Je kijkt dus online en via de satelliet voor minder dan tien euro naar tientallen Nederlandse zenders. Het meest interessante aanbod dat op dit moment op de Nederlandse tv-markt te vinden is. Een aanbod waar Joyne niet zomaar een antwoord op kan geven. Of deze laatste zet van Canal Digitaal Joyne echt schaakmat heeft gezet, moet in het komende half jaar duidelijk worden. M7 Group zegt dat de nieuwe combi-propositie niets met de concurrentie met Joyne te maken heeft, maar louter en alleen met het veranderende kijkgedrag bij grote groepen consumenten. Maar het kan op zijn zachts gezegd toch als een mooie bijvangst gezien worden. Het aanbod 1-op-1 kopiëren is voor Joyne om meerdere redenen moeilijk. Zo werkt Joyne met externe partijen aan de introductie van een eigen en zelfstandig IPTV-platform met OTT componenten. En dat heeft tijd nodig. Daarnaast heeft bij Joyne het aankomende Vlaams tv-abonnement nu de volledige aandacht. Maar belangrijker is dat Joyne abonnees van het nieuwe IPTV-abonnement geen smartcard voor lineaire televisie zonder kosten kan leveren. Als eerste gebruikt Joyne geen smartcard maar een veel duurdere kaartloze CI+ module. Maar als Joyne toch besluit om deze CI+ module met hoge korting of zelfs gratis te gaan leveren, de aanbieder het dealernetwerk verloochent. Joyne is juist ontstaan vanwege onvrede die uit het dealernetwerk te horen was over Canal Digitaal. Zelf online abonnementen met meer aantrekkingskracht en grotere voordelen voor de consument verkopen, wordt nooit door de dealers geaccepteerd. Voor M7 Group lijken de nieuwe abonnementen daarentegen goed om de band met Nederlandse satellietspeciaalzaken en dealers te versterken. De gratis geleverde smartcard maakt de overstap naar satelliet laagdrempelig. En omdat alleen de smartcard geleverd wordt, is het de kans voor satellietzaken om aan deze potentiële groep nieuwe satellietkijkers de benodigde apparatuur zoals schotelantenne, satellietontvanger en CI+ module te leveren en installeren.

     

    Geniale zet

    Wie bij M7 Group deze OTT-zet heeft bedacht, heeft dus op meerdere vlakken een vooruitziend en goed doordacht plan gehad. Het afwachten is nu of marktpartijen – en in het bijzonder Joyne – een goed antwoord kunnen bedenken. Eén ding is duidelijk. De Nederlandse tv-markt was al dynamisch, maar is sinds deze week dynamischer dan ooit daarvoor. En of Joyne in het zettenspel met Canal Digitaal door de bijvangst van de nieuwe abonnementen schaakmat is gezet, moet in de resterende maanden van dit jaar blijken.

    Canal DigitaalM7 GroupJoyneOTTsatellietabonnementcombi-abonnementsmartcardconcurrentie

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP The Chronicles of Riddick

    The Chronicles of Riddick
    Veronica om 20:30 uur
    Toen Vin Diesel nog een onbekende spierklomp was, maakte hij de sf-film Pitch Black, waarin met minimale middelen het onderste uit de kan gehaald werd. Voor dit vervolg versierde hij een megabudget. Je moet flink wat geduld hebben met het scenario, maar dan valt er toch nog heel wat plezier te beleven.