Celstraf voor oplichten klanten Ziggo

De man deed zijn phishingaanvallen in 2014 en 2015 en gebruikte hiervoor lokkertjes als een gratis tablet om Ziggo-klanten te verleiden om de link in de mail in te drukken. Daarna moesten deze klanten de inloggegevens van de persoonlijke klantomgeving MijnZiggo invoeren. De inloggegevens kwamen daarna in het bezit van de veroordeelde man. Binnen deze klantomgeving kunnen klanten abonnementen opzeggen en wijzigen. Ook is het mogelijk om producten te bestellen. De dader gebruikte de gestolen inloggegevens bijvoorbeeld om telefoongesprekken te voeren via de toen nog actieve online belapplicatie Ziggo Bapp. Ook bestelde hij producten en kocht online credits.
iPhone
De advocaat van de veroordeelde man eiste ook in hoger beroep vrijspraak maar de rechter ging daar niet in mee. Uiteindelijk werd de man tot een onvoorwaardelijke celstraf van 11 maanden veroordeeld. Ook kreeg hij een voorwaardelijke celstraf van een half jaar opgelegd. De rechter noemde in de onderbouwing van het vonnis ook de situatie rond de in beslag genomen iPhone 6 van de dader. Deze kon niet door specialistische politiediensten ontgrendeld worden. Nadat de dader eerder de ontgrendelingscode van de iPhone niet wilde afstaan, was hij op een later moment wel van plan dit de doen. Hij gaf echter – bewust of onbewust – meerdere keren een verkeerde code. Hierdoor werd de telefoon geheel onbruikbaar en kon eventuele informatie die op het apparaat was opgeslagen niet meer achterhaald worden.