1. Nieuws

    Champions League voor Nederlandse zenders te duur: Voetbal alleen achter de betaalmuur?

    Team Marketing, het bedrijf dat voor de Europese voetbalbond UEFA de uitzendrechten verkoopt, heeft de Nederlandse uitzendrechten voor het open net van de Champions League van de markt gehaald.
    Jarco Kriek
    8 december 2017
    comments 2
    Champions League voor Nederlandse zenders te duur: Voetbal alleen achter de betaalmuur?
    Foto ANP

    Dat zou ertoe kunnen leiden dat de prestigieuze Europese voetbalcompetitie na dit seizoen alleen via een betaalzender te zien is. Ziggo Sport heeft op dit moment de uitzendrechten van deze voetbalcompetitie voor achter de betaalmuur in bezit. De betaalzender wil dat ook na het lopende seizoen blijven aanbieden. Of dat ook het geval blijft op het open net is nog maar te bezien. Op dit moment heeft SBS Broadcasting van media-ondernemer John de Mol de uitzendrechten in bezit. SBS Broadcasting, dat binnenkort in Talpa Networks overgaat, heeft net als RTL wel geboden op de open net-uitzendrechten van de Champions League voor de komende drie voetbalseizoenen maar het bod dat beide mediabedrijven bij Team Marketing hebben neergelegd, is volgens de verkoper van de uitzendrechten veel te laag. Het heeft daarom de uitzendrechten voor het Nederlandse open net voorlopig van de markt gehaald.

     

    Ziggo Sport

    Mogelijk dat hierdoor de weg voor Ziggo Sport vrijkomt om de algehele uitzendrechten voor Nederland in bezit te krijgen. Ziggo Sport bestaat uit twee onderdelen. Onder de naam Ziggo Sport wordt aan iedere abonnee van kabelbedrijf Ziggo een digitaal basiskanaal met belangrijke sportevenementen aangeboden. Bij Ziggo en alle andere aanbieders wordt een uitgebreider aanbod als betaalzender Ziggo Sport Totaal aangeboden. Met de huidige uitzendrechten mag de sportzender de Champions League alleen via betaalzender Ziggo Sport Totaal aanbieden. Dit omdat de uitzendrechten voor het open net in het bezit van SBS Broadcasting zijn.

     

    Mediawet

    De Champions League moet volgens de Nederlandse Mediawet voor een deel op een tv-zender uitgezonden worden die in meer dan driekwart van de Nederlandse huishoudens met het basispakket bekeken kan worden. Ziggo Sport heeft als digitaal basiskanaal een bereik van minder dan vijftig procent. Mocht Ziggo Sport alleen de uitzendrechten voor Nederland in bezit krijgen, dan dient men via de verkoop van een sublicentie aan een zender die wel in driekwart van de Nederlandse huiskamers te zien is te voldoen aan de Nederlandse Mediawet.

     

    Minder interessant

    De uitzendrechten voor het open net zijn voor Nederlandse tv-zenders om diverse redenen minder interessant. Belangrijk is het financieel aspect. De kosten van de uitzendrechten, rond de twintig miljoen euro, zijn niet met de verkoop van reclamezendtijd terug te verdienen. Daarnaast verandert ook de opzet van de Champions League. Hierdoor moeten Nederlandse clubs, ook de landskampioen, eerst voorrondewedstrijden spelen om een toegangsbewijs voor de Europese voetbalcompetitie te krijgen.

    UEFAChampions LeagueTeam MarketinguitzendrechtenZiggoZiggo SportZiggo Sport TotaalSBS BroadcastingTalpa NetworkJohn de MolRTLRTL 7mediawetdigitaalbasiskanaalvoetbal

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:10 uur
    Als Fons de Poel aan de Vierdaagse denkt, krijgt hij kriebels in het vooronder. Als rasechte Nijmegenaar (in 2003 maakte hij nog het singeltje ‘Go NEC, We Gaan Europa in’) kan hij het gevoel van de Vierdaagse pas écht overbrengen. Hij weet namelijk precies wanneer de wandelaars hun brandpunt bereiken.