1. Nieuws

    Commissariaat kritisch over transparantie begroting NPO

    Het Commissariaat voor de Media is kritisch over het in 2016 uitblijven van de volgende stap ter vergroting van transparantie in de begroting van de NPO.
    Jarco Kriek
    19 oktober 2015
    comments 1
    Commissariaat kritisch over transparantie begroting NPO
    Foto: ANP

    Het Commissariaat voor de Media is kritisch over het in 2016 uitblijven van de volgende stap ter vergroting van transparantie in de begroting van de Nederlandse publieke omroep (NPO).


    Het Commissariaat constateert dat de Meerjarenbegroting (MJB) van de NPO nog niet de in 2014 aanbevolen verbijzondering naar kostensoorten bevat. Daardoor is het lastig om de vooraf begrote posten te vergelijken met de uiteindelijke jaarcijfers. Verder zijn niet alle ambities uit het Concessiebeleidsplan (CBP) en de aangekondigde wijzigingen van de Mediawet in de MJB opgenomen. Het Commissariaat acht het van belang dat deze aandachtspunten worden geadresseerd. Dat meldt de toezichthouder op de eigen internetsite.

    Brief NPO aan Sander Dekker

    Het Commissariaat heeft deze kritische noot in een vandaag gepubliceerde brief aan mediastaatssecretaris Sander Dekker kenbaar gemaakt. Het Commissariaat wijst al jaren op het belang van verbetering van de transparantie van de begroting en heeft in 2014 als volgende stap aanbevolen de kosten voortaan expliciet uit te splitsen naar kostencategorieën. Deze aanbeveling is echter niet opgevolgd. Desgevraagd heeft de NPO het Commissariaat verzekerd dat dit in de eerstvolgende meerjarenbegroting wel gebeurt. Het Commissariaat zal dit kritisch volgen en volgend jaar de gemaakte voortgang beoordelen.

    NPO levert aanvullende gegevens later

    De acties geformuleerd in de MJB zijn over het algemeen terug te voeren tot ambities uit het Concessiebeleidsplan. Nog niet alle ambities en aangekondigde wijzigingen van de Mediawet zijn in de MJB doorgevoerd. De NPO heeft aangegeven eind dit jaar een planning met toelichting en waar mogelijk een uitwerking te zullen verstrekken van de ambities uit het CBP, waarbij ook alle elementen van de nieuwe Mediawet zullen zijn uitgewerkt. Ook dit zal het Commissariaat nauwgezet volgen, en daarbij de uitkomsten betrekken van de recente behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel tot wijziging van de Mediawet.

    Commissariaat voor de MediaCvdMNPObegrotingpublieke omroepbeleidsplanSander Dekkermediastaatssecretarisdistributiebezuinigingbezuinigingen

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP Brave

    Brave
    om 01:06 uur
    Als Brave een klein halfuur op gang is, dringt zich iets opmerkelijks op: dit is een Disney-classic. In positieve zin hoor, maar toch wringt er iets: Brave is van Pixar. Dat is weliswaar een dochter van Disney, maar heeft altijd de vrije teugel gekregen. Is dit voorbij? Waar is de eigengereidheid van Pixar gebleven? Die beperkt zich hier tot hoofdpersoon Merida, een Schotse prinses, die liever ravot, paardrijdt en pijlen afschiet dan in een voorgekookt huwelijk te stappen. Ongewild verandert ze haar moeder in een beer, waarna de film voorspelbaar wordt.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)