'Concurrentie op Nederlandse kabel illegaal'
Zoals verwacht is de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen Nederland begonnen vanwege het via wetgeving openbreken van Nederlandse kabelnetwerken.
Foto: ANP
Zoals verwacht is de Europese
Commissie een inbreukprocedure tegen Nederland begonnen vanwege het via wetgeving
openbreken van Nederlandse kabelnetwerken.
Webwereld meldt dat het openbreken van kabelnetwerken via Telecom- en Mediawet in
strijd met de Europese regels en dus illegaal is. Als de Nederlandse
regering de wettelijke verplichting tot wederverkoop niet terugdraait dan lijkt
een gang naar het Europese Hof niet te vermijden.
Toezichthouder
De bedenkingen van de Europese
Commissie komen voort uit het feit dat wetgeving de onafhankelijkheid van
toezichthouders ondermijnt. Eerder besloot de toezichthouder OPTA – dat onlangs
in de ACM is opgegaan – dat er voldoende concurrentie op de Nederlandse
tv-markt is. Hierdoor was volgens de toezichthouder concurrentie op de
Nederlandse kabelmarkt niet nodig.
Bezwaren bekend
De bezwaren van de Europese
Commissie zijn al langere tijd bij de Nederlandse regering bekend. Men heeft
echter de Tweede Kamer toegezegd dat men de Nederlandse wetgeving in Europa
gaat verdedigen. Nederland denkt bij het Europese Hof dit met succes te kunnen
doen en stelt dat de kern van de wederverkoop ligt bij de
omroepen en omroepnetwerken.
ZiggoUPCkabelopenbrekenTelecommediamediawetEuropese CommissieECEuropees HofTele2YouCaanaloogdigitaal