Concurrentiestrijd KPN en Ziggo zorgt voor minder glasvezelnetwerken

Marktonderzoeker Telecompaper heeft een opiniestuk van Tim Poulus gepubliceerd. Deze is van mening dat aanbieders in andere landen in de directe toekomst kiezen voor opwaardering van de maximaal aangeboden internetsnelheden tot 1Gbps of zelfs hoger. In Nederland worden andere keuzes gemaakt. KPN legt de focus op wholesale. VodafoneZiggo, de joint venture van Vodafone Nederland en Ziggo, richt zich voornamelijk op content.
Minder glasvezel
De focus van KPN op wholesale zorgt ervoor dat het telecombedrijf minder investeert in de uitrol van nieuwe glasvezelnetwerken. Waar de technische mogelijkheid aanwezig is, kiest KPN ervoor om het bestaande koperdraad netwerk te verbeteren waardoor hogere internetsnelheden aangeboden kunnen worden. Daarbij zijn downloadsnelheden tot 400Mbps mogelijk. Dat is echter nog aanzienlijk lager dan internetsnelheden die via glasvezel, en tevens met symmetrische snelheid, mogelijk zijn. Dat KPN mede voor deze strategie kiest, komt door de regulering die voor KPN-netwerken in Nederland van toepassing is. Daarbij spelen tevens de technische verschillen een rol die bij regulering van koperdraad- en glasvezelnetwerken gelden. Bij glasvezel hebben concurrerende aanbieders door gebruik van eigen apparatuur, waaronder PoP’s, de mogelijkheid afwijkende diensten ten opzichte van KPN aan te bieden. Deze mogelijkheid is bij koperdraad niet of minder aanwezig.
Focus op content
VodafoneZiggo gaat later dit jaar wel met de uitrol van de nieuwe DOCSIS 3.1 techniek beginnen, maar zet daarnaast vooral op content in. Met DOCSIS 3.1 wordt bandbreedte op het kabelnetwerk efficiënter gebruikt. Hierdoor kan Ziggo theoretisch hogere internetsnelheden aanbieden. Maar men kan ook aan de huidige internetsnelheden vasthouden en hoeft hiervoor minder bandbreedte te gebruiken. Daarnaast lijkt VodafoneZiggo zich meer op content te gaan richten. Het heeft zelf betaalzender Ziggo Sport in bezit. Daarnaast heeft Liberty Global, voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo, via aandeelhouder John Malone banden met andere bedrijven uit de mondiale mediawereld die over uitzendrechten van belangrijk sportcontent beschikken. Zo heeft Discovery Communications, waar sportzender Eurosport onderdeel van is, de uitzendrechten van de Olympische Spelen in bezit. Liberty Media is eigenaar van de Formule 1. De Nederlandse Mediawet en bepalingen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt zorgen er overigens wel voor dat VodafoneZiggo dit sportcontent niet exclusief aan eigen klanten mag aanbieden.