Conflict Ziggo – FOX Sports: om welke bedragen gaat het?

Om in voetbaltermen te blijven. In de juridische strijd tussen FOX Sports en Ziggo stond het 1-0. Ziggo heeft vandaag via de rechter niet alleen gelijk gemaakt maar direct ook een voorsprongen genomen. De nieuwe tussenstand is dus 1-2. Maar de wedstrijd is nog niet afgelopen. In blessuretijd kan FOX Sports via een bodemprocedure nog winnend uit de strijd komen. Maar een snelle definitieve beslissing van de rechter, mits FOX Sports-eigenaar Eredivisie Media & Marketing deze weg gaat bewandelen, laat naar verwachting nog enige tijd op zich wachten. In de tussentijd kan Ziggo alle FOX Sports-kanalen tegen dezelfde voorwaarden en abonnementsprijzen als nu aan klanten blijven aanbieden.
Voetballiefhebbers
Eredivisie Media & Marketing blijft voortdurend wijzen dat Ziggo geen intentie toont om het voetbal goedkoper aan klanten aan te bieden. Dat is waar. Het FOX Sports Eredivisie-abonnement bij Ziggo kost maar liefst €10,45 per maand meer dan bij KPN; €17,95 versus €7,50. Ziggo zet dus volgens de eigenaar van FOX Sports de voetballiefhebber in de kou. Maar kijken we beter naar de feiten dan zien we dat dit slechts een halve waarheid is. Eredivisie Media & Marketing wijzigde vorig jaar het verdienmodel in nieuwe overeenkomsten. Doel hiervan is om meer geld te verdienen. Dat is nodig omdat betaalzender FOX Sports in de voorgaande jaren met rode cijfers het financieel boekjaar afsloot.
Iedere abonnee betaalt mee
In de oude overeenkomst kreeg Eredivisie Media & Marketing voor iedere abonnee bij een aanbieder die daadwerkelijk een abonnement op FOX Sports afnam een bepaald bedrag. In de nieuwe overeenkomst moet een aanbieder voor iedere abonnee, ook al heeft deze geen abonnement op FOX Sports, een afdracht aan FOX Sports doen. Het voordeel van de nieuwe constructie is dat de aanbieder de prijzen van FOX Sports-abonnementen kan verlagen. Goed nieuws voor de voetballiefhebber dus. Maar minder goed nieuws voor abonnees van aanbieders die geen abonnement op de voetbalbetaalzender afnemen. Zij subsidiëren dus in feite het goedkopere abonnement van de voetballiefhebber.
Ziggo
Ziggo heeft samen met M7 Group – eigenaar van de aanbieders Canal Digitaal en Online.nl – een nog doorlopende oude overeenkomst met Eredivisie Media & Marketing. Het wil deze behouden omdat de afdracht aan Erevisie Media & Marketing lager is dan bij een nieuwe overeenkomst. De rechter heeft in hoger beroep bepaald dat de nog doorlopende overeenkomst van Ziggo tot medio 2020 voor alle abonnees van het kabelbedrijf geldt. Ziggo is tevreden met de uitspraak van de rechter omdat het stelt dat de nieuwe door Eredivisie Media & Marketing distributieovereenkomst niet in het belang van de ruime meerderheid abonnees is die geen abonnement op FOX Sports bij het kabelbedrijf afnemen.
Doorgiftevergoeding
Waarom wil Ziggo zo krampachtig aan de oude overeenkomst vasthouden? Het antwoord is geld, heel veel geld. Nieuwe distributieovereenkomsten worden bij grote aanbieders meestal voor een periode van drie tot vijf jaar gesloten. Als we uitgaan van een periode van vijf jaar met het aantal tv-abonnees dat Ziggo nu heeft dan betekent een prijsverhoging in een nieuwe distributieovereenkomst van een eurocent dat Ziggo in vijf jaar 2,4 miljoen euro meer aan contentleveranciers moet betalen. Nu weet niemand de exacte afdracht die aanbieders in de nieuwe overeenkomst aan Eredivisie Media & Marketing voor FOX Sports moeten betalen. Maar stel dat dit een euro per maand extra voor alle abonnees is, dan is dit verhoging van afdracht van 240 miljoen euro in vijf jaar tijd.
Abonnee betaalt
En hoe je het ook went of keert, extra uitgaven voor aanbieders komen vroeg of laat, linksom of rechtsom, altijd op het bordje van de abonnee terecht. Dat kan in de vorm van prijsverhoging zijn, maar bijvoorbeeld ook door verschraling van het aanbod of aanpassing van geleverde diensten. Het is dus niet verwonderlijk dat aanbieders fel onderhandelen over nieuwe distributieovereenkomsten.
Voetbal beter maken
Eredivisie Media & Marketing stelt hier tegenover dat extra inkomsten voortvloeiend uit de nieuwe distributieovereenkomsten goed zijn voor het Nederlandse voetbal. De inkomsten komen namelijk volgens Eredivisie Media & Marketing ter beschikking van de voetbalclubs. Bij de verkoop van de uitzendrechten van de Eredivisie werd afgesproken dat Eredivisie-clubs jaarlijks tachtig miljoen euro voor de uitzendrechten zouden ontvangen. Het is echter niet inzichtelijk dat de afdracht aan de voetbalclubs door de nieuwe distributieovereenkomsten hoger zijn geworden. De uitzendrechten werden in 2013 voor een periode van twaalf jaar voor in totaal rond de miljard euro aan FOX International Channels verkocht. Dit bedrijf heeft een meerderheidsbelang in Eredivisie Media & Marketing. FOX Sports is de opvolger van Eredivisie Live. Deze betaalzender was eigendom van de Eredivisie clubs.