Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Consumentenbond: daling maar nog steeds veel klachten over Viaplay

    De Consumentenbond houdt de klachtenstroom over Viaplay nauwlettend in de gaten. De streamingdienst lijkt de goede weg gevonden te hebben, maar is er nog lang niet.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2022
    comments 0
    Consumentenbond: daling maar nog steeds veel klachten over Viaplay
    Foto Getty Images

    Viaplay houdt bij menig Nederlander de gemoederen bezig. De streamingdienst van het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group is sinds maart in Nederland beschikbaar. Met belangrijke uitzendrechten van sportcompetities als Formule 1, darts en voetbal (Premier League en Bundesliga) veelal exclusief in bezit, zijn veel sportliefhebbers ‘veroordeeld’ tot deze streamingdienst. Op zich is daar niets mis mee, maar kan Viaplay de grote toestroom van abonnees wel aan? Binnen vier maanden wist Viaplay in Nederland ruim 750.000 abonnees te werven. Met de mogelijkheid om per abonnement gelijktijdig op twee apparaten te kijken, betekent dit een potentieel van anderhalf miljoen gelijktijdige streamstarts. Kans op overbelasting van het netwerk ligt dus op de loer.

     

    Problemen

    Viaplay wuift mogelijke capaciteitsproblemen steevast weg. Het Zweedse bedrijf houdt vast dat het beschikt over het meest robuuste netwerk in de sector. Dit roept bij abonnees die last hebben van slechte verbindingen en tegenvallende beeldkwaliteit dan weer de nodige vragen op. Waarom heeft Viaplay deze problemen dan wel en andere streamingdiensten als Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video op hetzelfde apparaat niet?

     

    Minder klachten

    In de weekends waarin veel sportwedstrijden gelijktijdig plaatsvinden, staat sociale media vol met klaagberichten over Viaplay. Desondanks constateert de Consumentenbond – dat met Klachtenkompas een eigen ‘klaagplatform’ heeft – dat in juli en augustus het aantal gemelde klachten over Viaplay is afgenomen. “Bij ons is het beeld dat het aantal klachten juist iets is afgenomen. Vooral in augustus, maar dat is logisch omdat er geen Formule 1-races zijn, maar ook in juli zagen we al een daling. Toch zien we ook dat veel mensen nog ontevreden zijn”, aldus Gerard Spierenburg van Consumentenbond tegen Totaal TV. Die hieraan verder toevoegt dat Consumentenbond binnenkort met Viaplay in contact gaat treden om de huidige situatie weer onder de aandacht te brengen en bespreken.

     

    Spannende weken

    Voor Viaplay zijn spannende weken in aantocht. De door Consumentenbond geconstateerde daling van het aantal klachten in juli en augustus kan namelijk tijdelijk zijn. In juli was er alleen Formule 1 als grootste live sport en had voetbal nog de zomerstop. In augustus is de situatie juist andersom. Na de zomerstop zijn twee Formule 1-races voor alle Nederlandse kijkers – onder meer bij Ziggo, KPN en alle andere tv-providers – zonder Viaplay-abonnement live lineair te volgen. De Grand Prix van België op Spa Francorchamps wordt op VRT uitgezonden en een week later de Dutch GP op het circuit van Zandvoort bij de NOS op NPO 1. De echte vuurproef voor Viaplay komt dus medio september als Formule 1 en voetbal live en gelijktijdig via de streamingdienst worden aangeboden. Als vanaf dat moment het aantal klachten nog steeds daalt, kan worden gezegd dat de streamingdienst de goede weg is ingeslagen. 

    ConsumentenbondViaplayViaplay GroupOTTonlinestoringbeeldkwaliteitFormule 1voetbalPremier LeagueBundesliga

    Reacties