1. Nieuws

    Consumentenbond: Digitale tv bij Ziggo scoort een onvoldoende

    Uit de laatste kwartaalmonitor van de Consumentenbond blijkt dat Ziggo slecht scoort. Het tv-aanbod bij het kabelbedrijf wordt zelfs met het eindcijfer 5,7 gewaardeerd. Een onvoldoende.
    Jarco Kriek
    16 mei 2017
    comments 21
    Consumentenbond: Digitale tv bij Ziggo scoort een onvoldoende
    Foto ANP

    In de totaalscore komt Ziggo ook minder goed uit de monitor. Met een eindcijfer 6,8 komen alleen Tele2 (6,8) en Online DSL (5,9) slechter uit het onderzoek. XS4All biedt de beste Alles-in-1-diensten. Delta/Zeelandnet en OnsBrabant maken de top 3 van het kwartaalmonitoronderzoek van de Consumentenbond compleet.

     

    Omstreden onderzoek

    Het kwartaalonderzoek van de Consumentenbond is om meerdere redenen omstreden. Het wordt opgemaakt op basis van ervaringen van klanten van de aanbieders die tevens bij de Consumentenbond zijn aangesloten. Deze kunnen echter geen vergelijkend waardeoordeel over aanbieders geven omdat ze in verreweg de meeste gevallen slechts bij één aanbieder Alles-in-1-diensten afnemen. Zo wordt in deze test de tv-diensten van Ziggo met een onvoldoende gewaardeerd terwijl op veel internetforums bezoekers juist de beeldkwaliteit van Ziggo hoger of in ieder geval vergelijkbaar waarderen dan DSL-aanbieders waaronder KPN. Deze aanbieders scoren in de kwartaalmonitor van de Consumentenbond juist beter dan Ziggo.

     

    Verdienen aan abonnementen

    De rol van de Consumentenbond bij dit soort vergelijkende productonderzoeken is daarnaast omstreden. Uit eerdere onderzoeken blijkt namelijk dat deze consumentenbelangenvereniging financieel profiteert als via hen een nieuw abonnement bij een dienstenaanbieder wordt afgesloten. Dat is ook bij Alles-in-1 vaste netwerk-diensten het geval.

     

    Reactie Silvia Smit van de Consumentenbond: “Het klopt dat het onderzoek gebaseerd is op ervaringen van klanten. En dat is juist de kracht: duizenden klanten van verschillende providers geven regelmatig hun meningen door! Dat monitoren wij als sinds 2009. Zo zien wij bv. dat klanten met de provider Online.nl niet zo tevreden zijn, maar Online.nl stond niet altijd onderaan. En Ziggo was, voor de tijd van het samengaan met UPC, een ‘middenmoter’, maar sinds de overname zitten ze meer op het niveau van UPC (die zat meer onderaan de tabel).

     

    De klanten die meedoen aan het onderzoek zijn inderdaad leden, maar ook niet-leden van de Consumentenbond zitten in het panel. Deze groep klanten beoordeelt de eigen provider. Klanten zitten bij 1 provider (of misschien bij meerdere, maar dan voor verschillende diensten) en geven dan dus hun oordeel over hun huidige provider. Wij analyseren de data per provider en zetten de ervaringen per provider in een tabel onder elkaar. Zodat andere consumenten kunnen vergelijken hoe providers het ten opzichte van elkaar doen.

     

    Dat er mensen zijn die, in het geval van Ziggo, helemaal geen problemen hebben met Ziggo, dat kan natuurlijk. Net als dat er ook mensen zullen zijn die wel eens slechte ervaringen hebben met de Beste uit de Test (XS4ALL glasvezel). Voordat we over een bepaalde provider publiceren, moeten er natuurlijk wel voldoende klanten (we houden een minimum van 75 per provider aan) hun ervaringen hebben doorgegeven om tot een betrouwbaar oordeel te kunnen komen. Je zou niet willen dat resultaten gebaseerd zijn op slechts enkele positieve dan wel negatieve ervaringen. Voor verdere specificaties over het hoec& wat qua onderzoek verwijs ik graag naar: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/over-onze-test-en-dienstverlening

     

    Over de vergelijker:

    Het klopt dat wij een vergoeding krijgen voor elke overstapper. Dat wordt gebruikt voor het uitvoeren van het onderzoek en voor het door ontwikkelen van de vergelijker. Wij communiceren hier ook over op de website: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/veelgestelde-vragen-over-de-vergelijker#no11

    In de vergelijker worden de resultaten van het onderzoek de ProviderMonitor getoond. De sortering is op basis van prijs. Providers kunnen geen plekje ‘kopen’ in de vergelijker, noch in het onderzoek.”

    ZiggoConsumentenbondAlles-in-1alles in 1tvtelevisieinternetbellen

    Reacties

  1. TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Het ene stuk vlees is het andere niet. Verpakkingen reppen tegenwoordig over het voer dat de koe at. Zo zijn er biefstukken uit Ierland met een unieke smaak door een dieet van gras. Maar in hetzelfde schap liggen Amerikaanse steaks die subliem smaken door een menu van granen. Maakt het wat uit wat de koe heeft gegeten? De Keuringsdienst van waarde zoekt het uit.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP The Great Wall

    The Great Wall
    SBS9 om 20:30 uur
    De Europese huursoldaat William is samen met zijn kompaan op zoek naar een krachtig wapen als ze gevangengenomen worden door het Chinese leger.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)