Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘KPN beter dan Ziggo’

    Consumentenbond heeft een vergelijkend onderzoek gedaan naar de klantbeoordelingen van KPN en Ziggo. Hierbij werd informatie van Providermonitor gebruikt.
    Jarco Kriek
    21 augustus 2020
    comments 15
    ‘KPN beter dan Ziggo’

    Providermonitor is het eigen klantenpanel van Consumentenbond. De ongeveer tienduizend deelnemers aan dit klantenpanel beoordelen ieder kwartaal de geleverde diensten van hun eigen aanbieder. Het is dus geen vergelijkend oordeel van de deelnemers omdat slechts weinige Nederlanders bij meerdere aanbieders vaste diensten kopen. Consumentenbond heeft op basis van de resultaten van de Providermonitor over het eerste kwartaal een vergelijk gepubliceerd tussen Ziggo en KPN. Dit zijn respectievelijk de nummers 1 en 2 op de Nederlandse markt van vaste diensten. De onderdelen tv, internet en bellen werden met elkaar vergeleken.

     

    KPN wint

    Op zowel de onderdelen tv, internet en bellen scoort KPN in het vergelijk beter dan Ziggo. Dit geldt zowel voor diensten die KPN via glasvezel als DSL (koperdraad) aan klanten levert. Internet komt bij Ziggo niet hoger dan het rapportcijfer 7,5. Bij KPN DSL is dit 7,9 en bij glasvezel 8,2. Bij televisie moet Ziggo met 6,6 ook het onderspit delven. Bij KPN zijn de rapportcijfers respectievelijk 7,4 en 7,5.  Bellen bij KPN wordt met 8,7 beoordeeld. Ziggo komt niet hoger dan 8,4. Inhoudelijk bekeken zijn deze rapportcijfers discutabel. Dit omdat bij Ziggo over het algemeen de bandbreedte waarmee tv-zenders bij klanten wordt geleverd hoger is. Een hogere bandbreedte vertaalt zich in vrijwel alle gevallen met gelijke MPEG4 compressie in een betere beeldkwaliteit. Het is een veel gehoorde klacht over de Providermonitor van Consumentenbond dat de deelnemers de diensten van verschillende aanbieders niet kunnen vergelijken en hierdoor het eindoordeel een vertekend beeld kan geven.

     

    Klantenservice

    Opvallend is wel dat uit dit vergelijk van de Consumentenbond naar voren komt dat de klantenservice van Ziggo (7,2) beter scoort dan KPN DSL (7,0), maar slechter dan de klantenservice van KPN glasvezel (7,3). En dat laatste legt het probleem bij de Providermonitor van Consumentenbond bloot. De klantenservice van KPN is voor DSL en glasvezel gelijk.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNXS4AllConsumentenbondProvidermonitortvtelevisieinternetklantenservicebellentelefoontelefonieconcurrentieconcurrentiestrijd

    Reacties