Consumentenbond veegt de vloer aan met Smart-tv functies
De Consumentenbond adviseert om bij de aankoop van een nieuw tv-toestel niet mee te wegen wat voor smart-tv apps op dat toestel zitten. De meeste gaan toch niet lang mee. Dit is in het recente verleden al meermaals gebleken, maar de Consumentenbond trekt nu ook zelf deze conclusie na gesprekken met marktleiders Samsung en TP Vision (Philips). Volgens de bond willen beide fabrikanten geen garanties afgegeven voor het langdurig functioneren van apps. Vaak gaat het bij de uitval van populaire smart-apps om toestellen van hooguit vijf jaar oud. Recent nog kwam Fox Sports in het nieuws doordat hun smart-app op de meerderheid van de smart-tv's niet meer werkte. Ook de NPO is op veel van zulke toestellen allang niet meer beschikbaar voor het bekijken van online uitzendingen.
Smart TV-functie niet meer relevant
Andere bekende tv-merken zoals LG en Sony beloven ook geen beterschap met de apps. In een verweer aan de Consumentenbond stellen de fabrikanten dat zij zelf niet in de hand hebben hoe lang diverse apps op een smart-tv blijven werken. Die verantwoordelijkheid ligt volgens hen namelijk bij de ontwikkelaars van dergelijke apps. Een oplossing die in veel gevallen kan worden gevonden, maar die wel weer een extra investering vereist en bovendien ook redelijk wat extra stroom verbruikt, is Chromecast. Via streaming kunnen vanaf smartphones en tablets dan alsnog diverse online-diensten op het tv-toestel worden vertoond. Maar die methode kan uiteraard op ieder eenvoudig tv-toestel met een HDMI-aansluiting worden toegepast.