VPRO: "NPO-cookies zijn niet klantvriendelijk."

Sinds een tijdje heeft elke bij de NPO aangesloten omroep op haar website een cookiewall waarop meerdere keuzes verplicht moeten worden aangevinkt. Tijdrovend en hinderlijk, vinden veel gebruikers, maar vooral is het probleem dat de keuzes slecht of niet worden opgeslagen en dit bij elk nieuw bezoek dus weer moet. Het regent klachten van gebruikers die de NPO websites nu vaak liever links laten liggen. Ze staan hierin niet alleen: diverse betrokken omroepen willen hier nu zelf ook een eind aan. De VPRO tegen de NOS over de cookies: "Het is niet klantvriendelijk en schiet zijn doel voorbij. En het is ook nog eens ingevoerd tegen het advies van de omroepen in. In diverse mails hebben we benadrukt dat dit niet ging werken, maar uiteindelijk heeft de NPO deze keuze gemaakt." De NOS, die maar één cookie hanteert, is zelf ook niet blij omdat de cookies niet worden opgeslagen en bezoekers elke keer opnieuw worden lastig gevallen met de vraag of ze advertenties willen zien. En slechts tien procent stemt daar in toe.