Cordcutting zet door

De doorzettende trend van cordcutting in Amerika moet ook Nederlandse televisie-aanbieders zorgen baren. De toch al voor aanbieders van Amerikaanse lineaire televisiediensten negatieve prognose moet namelijk bijgesteld worden. Nog meer Amerikaanse huishoudens dan tevoren verwacht knippen figuurlijk de kabel van het televisiesignaal door en kijken alleen nog online. Dit tot genoegen van online televisie- en videodiensten als Netflix, Amazon Prime Video, Hulu en HBO Now die het aantal abonnees alleen maar zien stijgen. Aan dit rijtje online streamingdiensten wordt volgend jaar Disney toegevoegd. Analisten verwachten dat de komst van deze streamingdienst cordcutting nog meer in het zadel helpt.
Minder lineair, meer online
Uit onderzoek van onderzoeksbureau eMarketer blijkt dat in 2017 het aantal Amerikaanse huishoudens dat gestopt is met het kopen van lineaire televisiediensten met 34 procent is gestegen. Op het totaal aantal huishoudens komt dit neer op een stijging van bijna vier procent. Verwacht was een toch al forse stijging van 3,4 procent. Op dit moment hebben 1 op de 7 huishoudens geen lineaire televisie meer in de woning en kijken alleen nog online. Getalsmatig gaat het om 33 miljoen huishoudens.