DAB+ en online radio winnen aan populariteit

World DAB maakte tijdens het General Assembly in Brussel bekend dat 24 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot DAB+ heeft. Dit kan zowel via een (draagbare) radio of autoradio zijn. Dit percentage is hoger dan een onlangs bekendgemaakte uitslag van een onderzoek van het CBS. Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 15 procent van de huishoudens met een geschikte radio toegang tot DAB+ heeft. Bij beide onderzoeken is een stijging van het huishoudenbereik van DAB+ waar te nemen. Digitale etherradio in Nederland wint dus hoe dan ook aan populariteit. Uit het onderzoek van World DAB blijkt tevens dat de gemiddelde luistertijd per dag is verdubbeld van 13 naar 26 minuten.
Hybride radio
Radiozenders zien in de hybride combinatie van de digitale vormen van radio DAB+ en online (internet) de meest ideale opvolger van analoge FM radio. Het digitaal luisteren naar radio wint volgens het onderzoek van World DAB ook aan populariteit. Het aandeel digitaal luisteren steeg van 33 procent in 2017 naar 39 procent op dit moment. Naast DAB+ en online wordt onder digitaal luisteren ook gebruik van een settopbox voor het beluisteren van het digitale zenderaanbod van bijvoorbeeld tv-distributeurs als Ziggo en KPN meegerekend.
Ziggo
Het groeiend gebruik van digitale radio is een opsteker voor Ziggo. Dit bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo gaat in de komende twaalf maanden met het aanbieden van analoge FM-kabelradio stoppen. Ziggo heeft van toezichthouder Commissariaat voor de Media (CvdM) tot 31 december dispensatie gekregen om analoge radio aan klanten te leveren zonder daarbij ook analoge tv aan te bieden. Ziggo is bezig met de laatste fase van uitfasering van analoge tv. Daarna volgt naar verwachting het uitzetten van analoge FM-kabelradio. Ondanks dat analoge radio op het netwerk van Ziggo slechts een zestigste deel van het beschikbare frequentiespectrum gebruikt, heeft het kabelbedrijf de bandbreedte nodig om de internetupload bij het nieuwe Gigabit/GigaNet netwerk te verbeteren.