De ‘complete strijd’ tussen Ziggo, KPN en T-Mobile
Om deze complete klanten binnen te halen, strooien aanbieders als VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile gulzig met cadeautjes. Dubbele data bij het mobiele abonnement, maandelijkse korting bij het abonnement en gratis tv-pakketten. Het wordt je als klant allemaal aangeboden als je maar vaste en mobiele diensten bij hetzelfde bedrijf koopt. Het onderlinge verschil in cadeautjes is vooral bij de aangeboden tv-pakketten zichtbaar. Naast pakketten met meer zenders en/of meer online content zoals films en series speelt vooral gratis sport een belangrijke rol.
VodafoneZiggo
Wie bij VodafoneZiggo een vast abonnement van Ziggo op een adres met een mobiel abonnement combineert, kan ook voor een gratis sportabonnement kiezen. VodafoneZiggo gebruikt hiervoor de eigen betaalzender Ziggo Sport Totaal. Een abonnement dat gemiddeld bij aanbieders rond 15 euro per maand kost, kan als sportpakket gekozen worden. Ziggo Sport Totaal biedt 6 kanalen waar veel – vooral internationale – sporten op bekeken kunnen worden. Van Formule 1 met Max Verstappen tot buitenlands voetbal uit Champions League, Premier League en La Liga. Maar ook een eigen golfkanaal is onderdeel van Ziggo Sport Totaal.
KPN en T-Mobile
KPN en T-Mobile zetten hier als sportoptie FOX Sports tegenover. Bij KPN zit de sportliefhebber het meest compleet. KPN is namelijk gestopt met het aanbieden van het abonnement FOX Sports Eredivisie. Hiervoor is FOX Sports Compleet in de plaats gekomen. Naast alle wedstrijden uit de Eredivisie kan met deze gratis sportkeuze ook naar Amerikaanse sporten en buitenlandse voetbalcompetities zoals Europa League, Bundesliga en Amerikaanse voetbalcompetitie worden gekeken. Bij T-Mobile bestaat het abonnement FOX Sports Eredivisie nog wel. Dit betekent dat klanten die bij dit bedrijf vaste en mobiele diensten kopen als gratis sportoptie FOX Sports Eredivisie kunnen kiezen. Het verschil tussen KPN en T-Mobile bij dit sportieve cadeautje is dan ook toegang tot drie extra kanalen vol met sport. KPN levert met FOX Sports Compleet namelijk zes lineaire kanalen. T-Mobile met FOX Sports Eredivisie drie.
Echt gratis?
Natuurlijk kan je afvragen of dit soort gratis cadeautjes uiteindelijk voor de complete klant echt gratis zijn. KPN en T-Mobile moeten bijvoorbeeld voor iedere abonnee een vast bedrag per maand aan FOX Sports afdragen om de kanalen van de betaalzender aan klanten te mogen leveren. Ook voor deze gratis abonnementen geldt deze afdracht. Dus uiteindelijk komt de rekening van deze cadeautjes op het bord van alle klanten terecht. Bij VodafoneZiggo lijkt dit anders te liggen. VodafoneZiggo is namelijk zelf eigenaar van Ziggo Sport Totaal. Het lijkt dus een broekzak-vestzak constructie te zijn. Maar uiteindelijk moet VodafoneZiggo voor alle sportevenementen die Ziggo Sport via het Totaal-abonnement levert wel de uitzendrechten kopen. En natuurlijk wordt een deel van deze kosten uiteindelijk aan alle klanten doorberekend. Gratis is dus in alle gevallen minder gratis dan het lijkt.