De Luizenmoeder bewijst dat lineaire tv nog niet dood is

Het aantal lineaire kijkers naar De Luizenmoeder steeg dit weekend bij de derde aflevering door naar maar liefst 3,5 miljoen. Naast aansprekende sportevenementen met Nederlandse teams en Boer Zoekt Vrouw doet geen enkel programma dit De Luizenmoeder op dit moment na. Bij het aantal lineaire kijkers komt naar verwachting nog eens rond de twee miljoen Nederlanders die de aflevering uitgesteld hebben of gaan kijken. Stichting Kijkonderzoek (SKO) maakt aan het eind van de week het kijkcijfer van het uitgesteld kijken bekend.
Online
In Nederland is een trend zichtbaar dat meer Nederlanders online naar programma’s kijken op het moment dat het hen het beste uitkomt. Dit zorgt onder meer voor minder reclame-inkomsten bij de lineaire verspreiding van tv-zenders. Hierdoor moet NPO volgend jaar tientallen miljoenen euro’s bezuinigen. Het succes van De Luizenmoeder bewijst echter dat lineaire tv nog voldoende veerkracht heeft om de concurrentie met online aan te gaan. Belangrijker is echter wel dat tv-programma’s onderscheidend zijn en tv-zenders niet teveel terugvallen op het uitzenden van herhalingen. Dit is onder andere op dit moment veelvuldig op de zenders van RTL het geval. Zo herhaalt RTL 7 voor de zoveelste keer de films van James Bond en zijn op RTL 4 herhalingen van enkele jaren geleden van door RTL zelf geproduceerde programma’s te zien.