Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    De rechtenstrijd begint: wie gaat in 2025 Formule1 uitzenden?

    Wordt het Viaplay, Ziggo Sport, Canal+ of toch een ‘dark horse’? De strijd voor de uitzendrechten van Formule 1 na 2024 gaat volgende week echt beginnen.
    Jarco Kriek
    23 januari 2024
    comments 4
    De rechtenstrijd begint: wie gaat in 2025 Formule1 uitzenden?
    Foto Getty Images

    Geïnteresseerde mediabedrijven zijn volgende week in London door rechtenhouder FOM uitgenodigd om de voorwaarden van de tender voor de uitzendrechten na 2025 te ontvangen. Daarna gaat het biedingsspel van start. Dit liet sportmarketeer Chris Woerts weten in het SBS 6-programma Vandaag Inside. Woerts is zelf ook op deze bijeenkomst aanwezig. Onduidelijk is waarom. De sportmarketeer koopt onder meer voor Talpa Network uitzendrechten van sportevenementen. Het lijkt uitgesloten dat hij voor die opdrachtgever aan de slag gaat voor de aankoop van live uitzendrechten van Formule 1. De prijs die betaald moet worden, ligt ver boven de marktwaarde voor een ‘open net’ kanaal. Wel aantrekkelijk kan een sublicentie zijn waarmee een of meerdere races live worden uitgezonden op een dergelijk kanaal.

     

    Viaplay

    De rechtenstrijd lijkt te gaan tussen Viaplay en VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport). Beide bedrijven hebben een groot belang bij de aankoop van de rechten van Formule 1. Voor Viaplay is het voor de Nederlandse activiteiten essentieel om de uitzendrechten te behouden. De racecompetitie is het fundament onder de Nederlandse activiteiten. Het is zeer de vraag of Viaplay zonder Formule 1 kan voortbestaan in Nederland. Het overgebleven contentaanbod met entertainment, voetbal, darts en hockey lijkt ontoereikend om voldoende abonnees te trekken voor een winstgevend bestaan.

     

    VodafoneZiggo

    Om een heel andere reden is Formule 1 voor VodafoneZiggo belangrijk. Het bedrijfsonderdeel Ziggo staat onder druk van glasvezel. Ziggo verliest hierdoor tienduizenden klanten per kwartaal aan concurrenten als KPN, Odido en Delta. Met Formule 1 zonder extra kosten voor alle klanten via het digitale basiskanaal Ziggo Sport kan VodafoneZiggo het verlies beperken of zelfs ombuiten in abonneewinst. Voor klanten van andere providers komt Formule 1 net als voorheen weer beschikbaar in het aanvullende betaalpakket Ziggo Sport Totaal.

     

    Canal+

    De Franse mediareus Canal+ slaat zijn vleugels uit over Nederland. Het is via bedrijfsonderdeel Canal+ Luxembourg (M7 Group) eigenaar van provider Canal Digitaal en serviceprovider Online.nl. Daarnaast is het sinds 1 december onder de eigen merknaam actief met een streamingdienst waarbij Europees entertainment wordt aangeboden. Om de cirkel rond te maken is het aanbieden van sport – mogelijk onder de naam Canal+ Sport – een belangrijke toevoeging. Canal+ heeft voor Nederland echter alleen uitzendrechten in bezit die toebehoren aan het Franse moederbedrijf. Het gaat hierbij om minder aansprekende sporten zoals padel en rugby. Met Formule 1 kan Canal+ het Nederlandse sportaanbod nieuw leven inblazen. Zo kan Canal+ Sport 20 jaar nadat het in Nederland verdween weer terugkeren. Opvallend detail is dat Canal+ voor ongeveer 30 procent eigenaar van Viaplay is. De vraag is dan ook: gaat Canal+ de biedingsstrijd aan met een bedrijf waarvan het zelf deels eigenaar is? Uitgesloten is dit niet. Als groot voorbeeld geldt Liberty Media. Dit bedrijf is eigenaar van de wereldwijde uitzendrechten van de Formule 1. Liberty Media heeft via grootaandeelhouder John Malone een hechte band met Liberty Global, dat weer voor de helft eigenaar is van VodafoneZiggo. Desondanks verkocht FOM twee jaar geleden de uitzendrechten aan Viaplay en niet aan VodafoneZiggo.

     

    It’s all about money

    Alle ingrediënten zijn hierdoor aanwezig om de biedingsstrijd een financieel succes voor FOM te laten worden. Twee en mogelijk drie bedrijven die een groot belang hebben om de uitzendrechten van Formule 1 te kopen kan tot hogere biedingen leiden. Het is zelfs niet uitgesloten dat de toekomstige Nederlandse rechtenhouder van Formule 1 meer dan 40 miljoen euro per jaar gaat betalen voor deze uitzendrechten. Is dit goed voor de kijker? Nee, want dergelijke bedragen zijn niet of uiterst moeilijk terug te verdienen. Het zorgt er dus voor dat een abonnement om naar Formule 1 te kijken waarschijnlijk nog duurder wordt. Behalve voor Ziggo-klanten, in het geval dat VodafoneZiggo de rechtenstrijd wint. Dan kunnen zij waarschijnlijk weer zonder extra te betalen (deels) live naar Formule 1 kijken.

    Formule 1FOMuitzendrechtenViaplayViaplay GroupZiggoZiggo SportVodafoneZiggoCanal+Canal Digitaal

    Reacties