Deel klanten CanalDigitaal in actie tegen anti-cardshare maatregel

Een deel van de klanten van de
Nederlandse tv-aanbieder CanalDigitaal heeft een actie gestart tegen de
anti-cardshare maatregelen die sinds gisteren van toepassing zijn. Het lijkt om
een klein deel van de klanten te gaan.
Veel klanten van CanalDigitaal merken
niets van de nieuwe anti-cardshare maatregelen. Een deel van de klanten die met
grotere thuisinstallaties werken waarbij de smartcard onder meer met
Linux-ontvangers gedeeld wordt, kunnen echter in sommige gevallen wel problemen
ervaren. Door de anti-cardshare maatregel werd het aantal beschikbare clients
op één smartcard tot vier teruggebracht. Tot gisterenmorgen kon men de
smartcard nog onbeperkt met diverse ontvangers delen. CanalDigitaal zegt tot de
actie te zijn overgegaan om commerciële cardsharing tegen te gaan. Europese
tv-aanbieders ondervinden steeds meer financiële gevolgen van verlies van
inkomsten omdat door commerciële cardsharing – waarbij de smartcard op grote
schaal en tegen betaling via het internet gedeeld wordt – het aantal betaalde
legale abonnementen terugloopt. Europese tv-aanbieders voeren dagelijks actie
tegen commerciële cardshare-aanbieders. M7 Group S.A – eigenaar van CanalDigitaal
– maakte gisteren bekend dat men alleen vorige week al honderd servers heeft
blootgelegd.
De klanten die in actie zijn gekomen, sturen via e-mail brieven naar Nederlandse media en uiten hun ongenoegen bij
de OPTA, Consuwijzer en Consumentenbond. Ze eisen dat CanalDigitaal de
anti-cardshare maatregelen terugdraait.
Overigens lijkt de invoer van de
anti-cardshare maatregelen redelijk soepel te verlopen. Er is een aantal
klanten van CanalDigitaal die ondanks dat de smartcard voorzien is van de
nieuwste kaartversie I4A toch slechts twee clients in plaats van vier clients
kunnen aanspreken. In deze gevallen is er sprake van een extra beveiliging in
de smartcard die is geactiveerd. De smartcard kan worden gereset door de
satellietontvanger een uur lang op één van de gecodeerde tv-kanalen uit het
CanalDigitaal-zenderaanbod te zetten. De smartcard dient in deze periode in de
kaartlezer te worden geplaatst en er mag tijdens deze periode niet naar een ander
tv-kanaal worden gezapt. Ook dient tijdens deze periode de netwerkkabel uit de
satellietontvanger gehaald te worden of een draadloos netwerksysteem
uitgeschakeld te zijn. Na één uur is de smartcard dan weer gereset.
Overigens zullen méér tv-aanbieders in de komende maanden soortgelijke anti-cardshare maatregelen op hun netwerken gaan uitrollen.